22.2.09

Οχι σε όλα! Οχι και στο Φ/Β Μεγαλόπολης!

To φωτοβολταϊκό (Φ/Β) Πάρκο στη Μεγαλόπολη, ισχύος 50 MW, θα είναι από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Φιλοδοξεί να καλύψει πάνω απο το 40% της ηλεκτρικής κατανάλωσης των νοικοκυριών του Ν. Αρκαδίας και θα εγκατασταθεί, σε έκταση 2100 στρεμμάτων, 400 μέτρα απο τα όρια του σχεδίου πόλης, εντός του ΛΚΜ (Λιγνιτικού Κέντρου Μεγαλόπολης)στην περιοχή απόθεσης αγόνων εδαφών, δηλ. μια περιοχή που ούτως ή αλλως χρήζει περιβαλλοντικής αποκατάστασης. Στην ουσία αποτελεί μια μορφή αποκατάστασης του ορυχείου και απόδοσης σε άλλη χρήση.
Το βασικό υλικό των Φ/Β Πλαισίων θα είναι κατασκευασμένο από πυρίτιο, που θεωρείται φιλικό προς το περιβάλλον και πλήρως ανακυκλούμενο, ενώ η ΔΕΗ Ανανεώσιμες θα ανακυκλώσει πλήρως τα Φ/Β Πλαίσια μετά τα περίπου 25 χρόνια ζωής. Επιπλέον, οι εγκαταστάσεις Φ/Β Πάρκων δεν έχει διαπιστωθεί μέχρι σήμερα να προκαλούν όχληση από ανακλάσεις φωτός και δεν επηρεάζουν τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και το μικροκλίμα της περιοχής.

Δυστυχώς για την τύχη κι αυτής της επένδυσης, ύψους πάνω από 200 εκατ. ευρω, όπως και σχεδόν για ολες τις μεγάλες επενδύσεις στον τόπο μας, θα κληθεί να αποφασίσει το ΣτΕ. Διότι, όπως επικαλείται η αίτηση ακύρωσης των περιβαλλοντικών όρων στο ΣτΕ, το πάρκο θα αυξήσει ενδεχομένως τη θερμοκρασία, διότι θα επιφέρει ζημία στην πανίδα και στα θηράματα, θα μειώσει αισθητικά και περιβαλλοντικά το τοπίο (της απόθεσης των αγόνων?), θα δημιουργήσει προβλήματα σε διερχόμενους οδηγούς κλπ. Ερωτήματα και ισχυρισμοί που είτε αποτελούν ζητήματα που μόνο επιστήμονες και τεχνοκράτες μπορούν να απαντήσουν είτε αποτελούν γενικούς αφορισμούς που δεν έχουν πρακτική αξία.

Ωστόσο, ακόμη κι αν τα κάνει ολα αυτά, θα έπρεπε κάποτε να γίνει αντιληπτό αυτό που τονίζουμε διαρκώς: η ανάπτυξη έχει τίμημα και καλούμαστε να επιλέξουμε με υπευθυνότητα ποιό τίμημα προτιμούμε..

Κάπου αλλού το έχουν ήδη αποφασίσει αυτό. Για παράδειγμα, στην Ισπανία, στην κωμόπολη Σάντα Kαλόμα ντε Γραμενέτ έξω από τη Bαρκελώνη, η δημοτική αρχή της πόλης αναζητώντας απεγνωσμένα έκταση για να στήσει Φ/Β πάρκο, εισηγήθηκε την εγκατάσταση του στο τοπικό νεκροταφείο, κάτι που εγινε αποδεκτό παρά τις αρχικές αντιδράσεις. Eτσι, 462 φωτοβολταϊκά στοιχεία στήθηκαν στα μνήματα με τρόπο που να μην αλλοιώνουν την εικόνα του χώρου και το «ηλιακό νεκροταφείο» παρέχει ενέργεια πλέον για τις ανάγκες 60 νοικοκυριών ενώ περιορίζει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 62 τόνους τον χρόνο.

Δεν ξέρω αν το Φ/Β Πάρκο Μεγαλόπολης αποτελεί την απάντηση της ΔΕΗ Ανανεώσιμες στην μεγάλη πρόκληση για την μετάβαση στην μεταλιγνιτική αποχή (για τον Ν. Αρκαδίας).
Ξέρω όμως ότι η μετάβαση προς τη βιώσιμη κοινωνία περνάει μέσα απο τις ΑΠΕ. Οχι σαν πανάκεια ή σαν πασπαρτού λύση, εφόσον και αδυναμίες έχουν και περιβαλλοντικά προβλήματα δημιουργούν. Αλλά σαν τη βέλτιστη λύση που αυτή τη στιγμή διαθέτουμε.

Ας περιμένουμε λοιπόν το ΣτΕ για μια ακόμη φορά να εκδικάσει τις αιτήσεις ακυρώσεως που έχουν υποβληθεί! Hic rhodus, hic saltus!

[πέτρος τζεφέρης] [petros tzeferis]

14.2.09

Χρυσός, το απόλυτο επενδυτικό καταφύγιο!

Χρυσός, το απόλυτο επενδυτικό καταφύγιο. Καθώς η οικονομική κρίση δείχνει τα δόντια της, ολοένα και περισσότεροι αναζητούν καταφύγιο στο χρυσό. Μπορεί στην εποχή μας, τον 21ο αιώνα των ηλεκτρονικών συναλλαγών και των αρκετά πολύπλοκων τρόπων επενδύσεων, ο χρυσός να έχει απαξιωθεί ως μορφή αποταμίευσης ή ακόμη και επένδυσης. Και σίγουρα ως μεταλλουργία λόγω των περιβαλλοντικών θεμάτων που εγείρονται ανά τον κόσμο. Ωστόσο, παρά τα διαχρονικά «σκαμπανεβάσματα» των διεθνών τιμών του ευγενούς αυτού μετάλλου και ειδικότερα της χρυσής λίρας, η ετήσια απόδοσή του είναι ειδικά σε περιόδους χρηματοπιστωτικής κρίσης, πολύ ελκυστική. Συγκεκριμένα, από, αν κάποιος τον Αύγουστο του 2007, που ξέσπασε η κρίση δηλαδή, είχε αγοράσει χρυσές λίρες, σήμερα θα έβλεπε την ετήσια απόδοση της επένδυσής του να υπερβαίνει το 50% αφού στο εν λόγω διάστημα η τιμή της χρυσής λίρας από τα 116 ευρώ, έπειτα από διακυμάνσεις, έφθασε τον Φεβρουάριο του 2009 τα 173 ευρώ.
Δεν νομίζω να υπάρχει καλύτερη και αποδοτικότερη κίνηση μέσα σε αυτόν τον ταραγμένο καιρό. Είπατε τίποτε?


Ακούω κατι σκόρπιες λέξεις να ψιθυρίζονται : Χαλκιδική, Θράκη, Ολυμπιάδα, Σκουριές, Μαύρες Πέτρες, Πέραμα, Σάπες, μικτά θειούχα, σφαλερίτες, αρσενοπυρίτες, TVX, Ελληνικός Χρυσός, Στρατονίκη, υδρομεταλλουργία, κυάνωση, ακαριαία τήξη, cut-off grade, τέλματα, υδροκυάνια, gold, antigold, αποθετήρια τραπεζών, βραχιολάκια κυριών, Μεταλλουργία χρυσού στην ελλαδα κλπ, κλπ., κλπ.
Ας το αφήσουμε λοιπόν, δεν υπάρχει τίποτε για να προσθέσει κανείς.... Εχουν χυθεί για τόσα χρόνια τόσοι ποταμοί μελάνης.
Εκείνο που συνέβη στον τόπο μας, είναι ότι η "τοπική κοινωνία", με όποια φωνή και κριτική ικανότητα διαθέτει, εναντιώθηκε, εξήντλησε κάθε διοικητικό και δικαστικό (ΣτΕ) μέσο και τουλάχιστον μέχρι τώρα είπε «όχι». Μαζί με το «όχι» πήρε την ευθύνη που της αναλογούσε. Και μαζί με αυτήν πήρε, ως μη όφειλε, και την ευθύνη και για την υπόλοιπη Ελλάδα. Για ένα ακόμη μεγάλο επενδυτικό σχέδιο, το μεγαλύτερο στον τόπο μας μέχρι σήμερα, για ένα ακόμη σπουδαστικό όνειρο δεκαετιών, δεν αποφάσισαν οι επενδυτικές συνθήκες, η επιστήμη και η καινοτομική τεχνολογία ή έστω το τεκμηριωμένο δίκαιο του περιβάλλοντος και των τοπικών κοινωνιών. Αλλά ένα δικαστήριο… Το αν αυτό είναι θετικό ή όχι για την περιοχή της Χαλκιδικής, της Θράκης κλπ. αλλά και όλης τη χώρας, ο χρόνος θα δείξει… Θα μας το πει το μέλλον, συνομιλώντας ως συνήθως με το παρόν και το παρελθόν μας…
Αν ενδιαφέρει πραγματικά κανέναν, οχι σε επίπεδο επικοινωνιακού κλισε, αλλά σε επίπεδο ουσίας, θα επανέλθω...
[Πέτρος Τζεφέρης]

5.2.09

Η χωροθέτηση των λατομείων αδρανών

[Δρ. Πέτρου Τζεφέρη] [by Dr Tzeferis petros]

Η χωροθέτηση των λατομείων αδρανών, παρά το γεγονός ξεκίνησε πολύ πριν την διαμόρφωση του Εθνικού Χωροταξικού (από τον Ν.1428/84 οπότε ο καθορισμός λατομικών περιοχών καθίσταται υποχρεωτικός για τη Διοίκηση ενώ υπήρχε και η δυνατότητα του δυνητικού καθορισμού ήδη από τον Ν. 386/1976), έχει καθυστερήσει σημαντικά ώστε ένα μεγάλο μέρος των υλικών να προέρχεται από μη κατάλληλους ή παράνομους χώρους λαθροεξόρυξης ή λαθροαπόληψης (αμμοληψίες από ποτάμια κ.α.) με ανεξέλεγχτες επιδράσεις στο περιβάλλον αλλά και την οικονομία της χώρας. Με τον Ν.1428/84 ήδη το θέμα έχει αποκεντρωθεί στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις (Ν.Α.) της Χώρας, ως αρμόδιες να μελετήσουν τις ανάγκες και να προωθήσουν την επιλογή και δημοπράτηση των «λατομικών περιοχών». Δυστυχώς όμως, η πενταετής αρχική περίοδος εφαρμογής του νόμου έληξε με ελάχιστες καθορισμένες «περιοχές», η διάταξη παρατάθηκε για μια πενταετία με τον Ν.2115/93 και στη συνέχεια εκ νέου με τον Ν.2702/99 με τελευταία την 5ετή παράταση του Ν.3335/05.

Σήμερα, οι ίδιες οι Ν.Α., οι οποίες αδειοδοτούν τα λατομεία αδρανών από το 1976 (Ν.386/76, Ν1428/84, Ν2113/93) αλλά και οι Περιφέρειες της χώρας (διενεργούν τις μισθώσεις των δημοσίων λατομείων από το 1994, Ν.2218/94), δεν είναι πάντοτε σε θέση να γνωρίζουν πόσα ακριβώς λατομεία λειτουργούν στην επικράτειά τους, νόμιμα ή παράνομα, ποια είναι η δυναμικότητά τους και πόσα από αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις ώστε να ενταχθούν σε λατομικές περιοχές. Ακόμη κι εκεί που ολοκληρώθηκε ο καθορισμός των λατομικών περιοχών, αυτός έγινε χωρίς να ληφθούν υπόψιν πάντοτε τα κριτήρια που έχουν τεθεί, αλλά για να ικανοποιηθούν μικροσυμφέροντα και επιχειρηματικές επιδιώξεις. Σε αρκετές περιπτώσεις δεν προηγήθηκε εμπεριστατωμένη και σε βάθος χρόνου εκτίμηση των αναγκών του Νομού, δεν εξετάστηκε η καταλληλότητα του πετρώματος, δεν δόθηκε η προσοχή που έπρεπε σε παράγοντες όπως η μορφολογία και η αισθητική του τοπίου μιας περιοχής, η ύπαρξη ικανών αποθεμάτων κι απαγορευτικών λόγων, οι συνθήκες προσπέλασης, η κατανομή των υπό εξέταση περιοχών ως προς τα κέντρα κατανάλωσης καθώς και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της εξόρυξης αλλά και μεταφοράς των υλικών προς τα κέντρα αυτά.

Το αποτέλεσμα είναι οι περισσότερες από τις περιοχές αυτές που καθορίστηκαν να έχουν σήμερα υποχρεωτικά αρθεί από τους νομάρχες (ή κατόπιν προσφυγών από το ΣτΕ) ή να πρέπει να αρθούν ώστε να επαναληφθεί η διαδικασία με πλέον ορθολογικά κριτήρια. Από τις 200 περίπου περιοχές που καθορίστηκαν μέχρι σήμερα, έχουν αποχαρακτηριστεί οι 51, δηλ. περίπου 25,5% του συνόλου των καθορισθέντων. Επίσης πολλές λατομικές περιοχές απλά θεσμοθετήθηκαν αλλά ουδέποτε ενεργοποιήθηκαν ώστε τελικά να παραμένουν σε λειτουργία –με την ανοχή ή την παρέμβαση της πολιτείας- και τα «εκτός περιοχών» λατομεία. Επισημαίνεται εδώ ότι ήδη οι μεταβατικές διατάξεις (άρθρου 20, Ν. 2115/1993), που παρέχουν στη Διοίκηση τη δυνατότητα χρονικής επέκτασης του μεταβατικού καθεστώτος λειτουργίας λατομείων εκτός λατομικών περιοχών, έχουν κριθεί αντισυνταγματικές από το ΣτΕ.
Δυστυχώς, καθημερινά χάνεται μια μεγάλη ευκαιρία, που θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα χωροταξικού σχεδιασμού και μάλιστα με την συναίνεση των τοπικών φορέων κάθε νομού. 25 χρόνια μετά την λειτουργία αυτής της διαδικασίας, και με τους πλέον αισιόδοξους υπολογισμούς οι ενεργοποιημένες λατομικές περιοχές καλύπτουν λίγο παραπάνω από το 50% των αναγκών της χώρας, αφού ένα μεγάλο ποσοστό λατομείων εξακολουθεί να παραμένει «εκτός» αυτών είτε νόμιμα (με τις τριετίες «εν λειτουργία» περιβαλλοντικών αποκαταστάσεων, «αποκατάσταση» μέσω επεξεργασίας υλικών εκσκαφών και κατεδαφίσεων, τις εξαιρέσεις υλικών που τροφοδοτούν δημόσια έργα, ειδικών χρήσεων κλπ) είτε παράνομα. Κι ακόμη, στην περίπτωση που ο Νομάρχης κρίνει, ότι δεν καθίσταται εφικτή η δημιουργία λατομικής περιοχής σε συγκεκριμένη επαρχία ή νήσο, έχει την διακριτική ευχέρεια, να αποφασίζει για «μη καθορισμό περιοχών», που σημαίνει φυσικά ότι θα παραμένουν όλα τα προϋφιστάμενα (ή και νέα) λατομεία εκτός αυτών.

Ετσι, με τον έναν ή άλλον τρόπο, δεν καθορίστηκαν μέχρι σήμερα λατομικές περιοχές για τις νομαρχίες Ζακύνθου, Κέρκυρας, Ηλείας, Σάμου, Φωκίδας, Κεφαλληνίας και Κυκλάδων. Στην Ν.Α. Ζακύνθου ελήφθη απόφαση για «μη καθορισμό» λατομικών περιοχών ενώ ήδη λειτουργεί «εκτός» (νομίμως) πληθώρα λατομείων (11). Στη Ν.Α Λευκάδος οι περιοχές που καθορίστηκαν (3) σύντομα κατέστησαν ανενεργές στο σύνολό τους. Στα Δωδεκάνησα, η μοναδική περιοχή έχει χωροθετηθεί στη Λέρο ενώ στα υπόλοιπα νησιά τα λατομεία βρίσκονται ακόμη «εκτός». Στους νομούς Ευρυτανίας και Ροδόπης λειτουργεί από ένα μικρό λατομείο «εντός» που δεν επαρκεί. Τα μεγάλα λατομεία της Κορίνθου καθώς και σημαντικά λατομεία στην Κρήτη, Φθιώτιδα και Μαγνησία βρίσκονται επίσης «εκτός». Επιπλέον δεν υπάρχουν καθόλου νόμιμα λατομεία αδρανών στην Ν.Α. Ξάνθης κι ακόμη στη Σαντορίνη, Σκιάθο, Σέριφο, Μύκονο, Τήνο, Κέα, Αίγινα, Πόρο, Υδρα κλπ. Στη Χίο, καθορίστηκαν πάνω από δέκα περιοχές οι οποίες δεν ενεργοποιήθηκαν παρά μόνο μία από αυτές με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργεί μόνο ένα λατομείο στο νότιο τμήμα (Αρμόλια-Πυργί) για την κάλυψη των αναγκών του μεγαλύτερου μέρους του νησιού και ένα στο βόρειο τμήμα (περιοχή Σπαρτούντας) που συμβάλει ελάχιστα. Επίσης, για την εξόρυξη της πέτρας που χρησιμοποιείται ως δομικός λίθος (υπάγεται στην κατηγορία των αδρανών υλικών, άρθρο 1 Ν.2115/93) παγίως σε πολλές περιοχές, δεν υφίσταται θεσμοθετημένη λατομική περιοχή πουθενά στη χώρα.
Ακόμη δεν καθορίστηκαν λατομικές περιοχές στην Ανατολική Αττική που είναι γνωστό ότι πρόκειται για περιοχή με τις μεγαλύτερες καταναλώσεις αδρανών στη χώρα. Σε ολόκληρο το νομό αττικής, εξαιρουμένων των νησιωτικών του περιοχών, έχει καθοριστεί μόνο μία λατομική περιοχή (στην θέση Ξηρόρεμα Ασπροπύργου χωρίς ελεύθερους πλέον χώρους) καθώς και ένας ακόμη χώρος «συγκέντρωσης» στη θέση «Κεραμιδέζα» Μάνδρας (αφορά το λατομείο της ΧΑΛΥΨ ΑΕ, το μεγαλύτερο της χώρας) με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η λειτουργία των προϋφιστάμενων λατομείων στην ανατολική αττική (θέσεις Λαμπρικά Κορωπίου, Μερέντα Μαρκόπουλου, Ντουμάνι Μαλακάσας κλπ) τα οποία βρίσκονται «εκτός» κι ορισμένα των οποίων λειτουργούν χωρίς άδεια κι έχουν επανειλημμένα «σφραγιστεί» κι «επαναλειτουργήσει»! Σύμφωνα με εκτιμήσεις του TEE, μόνο τα λατομεία της Αν. Αττικής παράγουν περίπου το 40-50% των συνολικής παραγωγής του νομού, η οποία για το 2007 ξεπέρασε τους 25 εκατ. Τόνους, δηλ. το 25-30% της παραγωγής σε επίπεδο χώρας.

Τέλος, σε ορισμένες περιοχές ο «Νομάρχης» προτίμησε να καθορίσει ως λατομικές περιοχές τις ίδιες τις περιοχές όπου λειτουργούσαν τα προϋπάρχοντα «εκτός περιοχών» λατομεία, χωρίς ουσιαστική βάσανο ως προς τη σκοπιμότητα της πράξης, εξυπηρετώντας ενδεχομένως τα ήδη εγκατεστημένα συμφέροντα… Το χειρότερο είναι ότι μια τέτοια πράξη «προβάλλεται» σε ορισμένες περιπτώσεις ως η βέλτιστη επιλογή που υπαγορεύει μια ανάλυση «κόστους-ωφέλους», αν εκτιμήσει κανείς το κόστος «του να κλείσει κανείς τις παλιές τρύπες» και στη συνέχεια «του να ανοίξει νέες παραδίπλα». Όμως όταν η λύση εξεταστεί ολιστικά και υπολογιστεί το «σκιώδες» κόστος σε μακροπρόθεσμη βάση με κριτήριο τη «βιωσιμότητά» της (“sustainability”), τα πράγματα διαφοροποιούνται σημαντικά. Σε αρκετές τέτοιες περιπτώσεις σε όλη τη χώρα, και ανεξάρτητα από την νομιμότητα της πράξης, εκείνο που έχει σημασία είναι ότι χρόνια μετά μαίνεται ακόμη επιχειρηματικός πόλεμος και εκκρεμούν δικαστικές διαμάχες με αποτέλεσμα η αγορά των αδρανών υλικών να μην έχει ομαλοποιηθεί.
Κατόπιν των ανωτέρω, κρίνεται εξαιρετικά δύσκολο στην κεντρική διοίκηση, να εφαρμόσει στρατηγικές λήψης αποφάσεων σε εθνικό επίπεδο για το συγκεκριμένο θέμα. Ουδείς μπορεί σήμερα να απαντήσει με βεβαιότητα, πόση από την εκτιμώμενη συνολική ετήσια παραγωγή των 100 εκατ. τον. αδρανών υλικών σε επίπεδο χώρας (για το 2007), προέρχονται από νόμιμες δραστηριότητες («εντός» ή «εκτός») ή όχι και να εφαρμόσει έστω πρωτόγονη στατιστική κατανομής της παραγωγής ανά περιφέρεια, νομαρχία είτε κατανομή ανάλογα με το είδος, τη διάθεση αλλά και τις τιμές των προϊόντων (ποιότητες, κοκκομετρία κλπ) στην εγχώρια αγορά. Αν εξαιρέσει κανείς τα 30-35 εκατ. τον. που παράγονται ετησίως (στοιχεία 2007) από μεγάλες εταιρείες που ανήκουν στον Σύνδεσμο Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων (ΤΙΤΑΝ, ΙΝΤΕΡΜΠΕΤΟΝ, ΑΓΕΤ, ΧΑΛΥΨ, Lafarge, ΛΑΡΚΟ κλπ) και αφορούν κυρίως προϊόντα για παραγωγή τσιμέντου αλλά και δομικά υλικά, καθώς και ένα ποσό περίπου 40-50 εκατ. που σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΥΠΑΝ κατανέμεται ετησίως στα υπόλοιπα, νομίμως λειτουργούντα λατομεία της χώρας είτε «εντός» είτε «εκτός», οι υπόλοιπες ποσότητες (μέχρι τα 100 εκατ. Τον) παραμένουν «αγνώστου πατρός».

Δυστυχώς, το σκηνικό αυτό δεν αναμένεται να αλλάξει δραματικά όσο διατηρούνται οι παντοειδείς εξαιρέσεις αλλά και όσο η βούληση των ανά την επικράτεια νομαρχιακών αρχών δεν τοποθετεί το θέμα σε πρώτη προτεραιότητα. Το ζήτημα, δεν εξαντλείται μόνο στην επάρκεια σε αδρανή υλικά αλλά (έπρεπε να) αποτελεί σημαντικότατο εργαλείο για την προστασία του περιβάλλοντος που προσβάλλεται βάναυσα από την λαθροεξόρυξη, για την προώθηση της ασφάλειας εργαζομένων και περιοίκων, τη συμβολή στον ποιότητα των υλικών, την κατοχύρωση είσπραξης μεγάλων χρηματικών ποσών που νόμιμα δικαιούται η τοπική αυτοδιοίκηση κ.α. Και τέλος αποτελεί πρόκληση για τις τοπικές κοινωνίες, να αποδείξουν ότι δεν αποτελούν ένα πεδίο από κυρίως αντικρουόμενα (κι ενίοτε συμπλέοντα) μικροσυμφέροντα αλλά νοιάζονται πραγματικά για το καλό της περιοχής και φυσικά το εθνικό συμφέρον. Δυστυχώς, φαίνεται ότι θα χρειαστούν πολλές ακόμη απώλειες ευκαιριών, πολλές ακόμη γκρίζες διαδρομές, για να αντιληφθούμε ότι η το ατομικό μας συμφέρον τελικά δεν αντιστρατεύεται το συνολικό αλλά αντίθετα εκπορεύεται από αυτό. Ποιος νοιάζεται αλλά και ποιος μπορεί