27.2.10

H εξορυκτική δραστηριότητα στο έτος της βιοποικιλότητας!

[του Πέτρου Τζεφέρη][by petros Tzeferis]

Ένας περαιτέρω αντίκτυπος των δραστηριοτήτων εξόρυξης είναι στην τοπική οικολογία και ειδικότερα στη βιοποικιλότητα, που φέτος επιχειρούμε να γιορτάσουμε!
Πολλά λατομεία σε όλο τον κόσμο βρίσκονται μέσα ή συνορεύουν με προστατευμένες περιοχές υψηλής βιοποικιλότητας. Για παράδειγμα, ολόκληρη η έκταση του λατομείου ποζολάνης στην Ξυλοκερατιά της Μήλου, το οποίο διαχειρίζεται η ΤΙΤΑΝ ΑΕ, καθώς και η παράκτια περιοχή δίπλα στο ορυχείο προστατεύεται από το δίκτυο NATURA. Σε αυτή την περιοχή αναγνωρίζονται δυο απειλούμενα είδη: το φίδι “vipera schweizeri” και η φώκια “monachus monachus”.

Δυστυχώς υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση έγκρισης και υλοποίησης των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΕΠΜ) και Προεδρικών Διαταγμάτων (ΠΔ) που αφορούν κάθε προστατευόμενη περιοχή, όπου θα (πρέπει να) περιγράφονται οι επιτρεπόμενες δραστηριότητες και ποια μέτρα προστασίας επιβάλλεται να λαμβάνονται, με αποτέλεσμα να υπάρχει τελικά κλίμα αβεβαιότητας μεταξύ των υποψήφιων επενδυτών. Σημειώνεται ότι έχουν εκδοθεί αποφάσεις μόνον για 90 από το σύνολο των 400 και πλέον προστατευόμενων περιοχών, και ακόμη το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των αποθεμάτων των ορυκτών πρώτων υλών βρίσκεται σε προστατευόμενες περιοχές.

Επειδή υπάρχει μεγάλη σύγχιση από τους διάφορους "οικολογούντες" ...οπτιμοπορτουνιστές, πολλοί από τους οποίους απλώς εκφενδονίζουν "αστήριχτους λόγους" μόνο και μόνο για να γίνονται αρεστοί ως αυτοεκκολαπτόμενοι σωτήρες του πλανήτη , πρέπει να επισημανθούν ορισμένα πράγματα.

To ζητούμενο δεν είναι να απαγορευτεί πλήρως η εξορυκτική δραστηριότητα εντός προστατευόμενων περιοχών, είτε αυτές είναι Natura 2000, είτε άλλες περιοχές που προστατεύονται από την εθνική νομοθεσία (Ν. 1650/1986, 2742/1999 και Ν. 3044/02). Το ζητούμενο είναι να τεθεί σαφές κανονιστικό πλαίσιο που να ρυθμίζει τον τρόπο με τον οποίο οι εξορυκτικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται εντός ή πλησίον προστατευόμενων περιοχών κάθε είδους μπορούν να συνεχίσουν να υφίστανται και σε κάθε περίπτωση να συμβιβαστούν με την περιβαλλοντική προστασία.

Ηδη με την οδηγία «Ηabitats» (οδηγία 92/43/EE) έχει γίνει η αρχή και ειδικότερα με το άρθρο 6 παρ. 4, όπου προβλέπεται ειδική διαχείριση όταν το προτεινόμενο έργο αφορά τόπο όπου απαντούν ενδιαιτήματα ή/και είδη προτεραιότητας τα οποία είναι πιθανό να θιγούν. Η οδηγία αυτή, που ενσωματώθηκε στο Ελληνικό Δίκαιο με την ΚΥΑ 33318/3028/11-12-98 (ΦΕΚ 1289/Β/28-12-98), επηρεάζει το 21,1% του χερσαίου ελληνικού εδάφους με την προοπτική το ποσοστό να αυξηθεί στο 27,2% [μετά και την από 25.10.2007 καταδικαστική απόφαση του ΔΕΚ για κατάταξη ελλιπών εδαφών ως ΖΕΠ].

Η υλοποίηση σχεδίων ή έργων τα οποία πιθανώς θα έχουν δυσμενείς επιπτώσεις για τους τόπους αυτούς, εξετάζεται κατά περίπτωση και μπορεί να αιτιολογηθεί μόνο εάν οι επιτακτικοί λόγοι υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος αφορούν την υγεία του ανθρώπου και τη δημόσια ασφάλεια ή εξαιρετικά θετικές συνέπειες για το περιβάλλον ή εάν, προτού εγκριθεί το σχέδιο ή έργο, προηγηθεί μια ανεξάρτητη εκτίμηση εκ μέρους της Ε. Επιτροπής. Εντούτοις, απαιτείται σαφής βελτίωση ώστε να προσδιοριστούν καλύτερα οι εναλλακτικές λύσεις, οι λόγοι υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος, τα τυχόν αντισταθμιστικά μέτρα, τα κριτήρια σχεδιασμού τους, το κόστος τους και ποιός το επωμίζεται κλπ.

Σήμερα, στα πλαίσια ομάδας εργασίας με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, γίνεται προσπάθεια (η οποία βρίσκεται στο τελικό της στάδιο) να καταρτιστεί ένα καθοδηγητικό έγγραφο (Guidance document on NEEI and Natura 2000) με στόχο τη συγκεκριμενοποίηση των προϋποθέσεων λειτουργίας του εξορυκτικού κλάδου εντός περιοχών δικτύου «Natura 2000», και ειδικότερα των προϋποθέσεων του παραπάνω άρθρου 6 παρ.3 και 4.

Mολαταύτα, η πολιτεία δεν θα πρέπει να τα περιμένει όλα από την ΕΕ, αλλά θα πρέπει αυτή να προτείνει λύσεις για όλα τα παραπάνω, εξειδικεύοντας το έγγραφο αυτό στην ελληνική πραγματικότητα, να προτείνει πχ. αντισταθμιστικά μέτρα που είναι τεχνικώς εφικτά και της «ταιριάζουν» και τελικά θα πρέπει να μπορεί να εγγυηθεί για το πλαίσιο αυτό και όχι να «λύνει» το πρόβλημα με ένα απλό «όχι σε όλα» ή με γενικόλογες εφαρμογές της αρχής της προφύλαξης του τύπου ότι «θα πρέπει να αποφεύγεται η εξορυκτική δραστηριότητα στις εκτάσεις που καταλαμβάνουν τύποι οικοτόπων και ενδιαιτήματα ειδών της οδηγίας» ή «εντός των ζωνών ΖΕΠ δεν επιτρέπεται η εξόρυξη παρά μόνον υπόγεια».

Είναι γνωστό ότι η Ε.Ε. έχει υιοθετήσει την Αρχή της Προφύλαξης, όπως αυτή έχει διατυπωθεί στη Διακήρυξη του Ρίο το 1992, που διευκρινίζει ότι όποτε υπάρχει κίνδυνος σημαντικής ή και ανεπανόρθωτης βλάβης για το περιβάλλον, η απουσία επιστημονικών δεδομένων δεν πρέπει να αποτελεί λόγο μη εφαρμογής αποτελεσματικών μέτρων για την πρόληψη της περιβαλλοντικής βλάβης. Στην περίπτωση όμως της εξορυκτικής δραστηριότητας, δεν υπάρχει απουσία επιστημονικών δεδομένων, αντίθετα υφίσταται ένα καλά τεκμηριωμένο πλην δυναμικό γνωστικό υπόβαθρο “βιώσιμων” τεχνικών και διαχειριστικών προτύπων, που χρήζει διαρκούς επικαιροποίησης. Επιπλέον, η εξορυκτική δραστηριότητα ως γνωστόν συναρτάται απόλυτα με τους χώρους εύρεσης των κοιτασμάτων και επομένως δεν είναι δυνατόν να «προβλεφθεί» ή να «αποφευχθεί» η τυχόν χωροθέτησή της εκ των προτέρων.

Θα πρέπει λοιπόν, στις περιοχές του δικτύου, η περιβαλλοντική αδειοδότηση να πραγματοποιείται από τη διοίκηση, στο υψηλότερο δυνατόν διοικητικό επίπεδο, ώστε κατά την προβλεπόμενη διαδικασία του “appropriate assessment”, να διασφαλίζονται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, η αντικειμενικότητα, η μέριμνα για το φυσικό περιβάλλον, η ορθή εκτίμηση πρόκλησης ζημιών αλλά και η οικονομική βιωσιμότητα των υπό εκμετάλλευση ΟΠ.

Μόνον με τέτοιες διεργασίες αποκτά νόημα τόσο η «αρχή της προφύλαξης» όσο και η γιορτή της βιοποικιλότητας. Η εξορυκτική/μεταλλευτική δραστηριότητα δεν είναι a priori επικίνδυνη ούτε a priori περιβαλλοντικά ασύμφορη. Αρκεί στην ανάλυση «κόστους-ωφέλους» να μπουν όλα τα δεδομένα σε όλες τους τις διαστάσεις: τεχνικά, οικονομικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά. Κι ακόμη να διασφαλιστεί η «αρχή της προφύλαξης» υπέρ του πολίτη σε μια βάση το δυνατόν συναινετική που δεν θα αφαιρεί όμως το δικαίωμα της «ανάπτυξης». Αρκεί η στάθμιση αφενός της εκτιμώμενης περιβαλλοντικής βλάβης και αφετέρου της εκτιμώμενης εθνικής ωφέλειας, να οδηγεί σε συγκερασμό τους κατά τρόπο που θα διασφαλίζει τη «βιώσιμη ανάπτυξη», όπως επιτάσσει ο συντακτικός νομοθέτης και έχει δεχθεί η νομολογία του ΣτΕ σε πολλές περιπτώσεις.

Ερμηνευτικός οδηγός σχετικά με το άρθρο 6 παρ. 4 της οδηγίας για τα ενδιαιτήματα (92/43/ΕΟΚ)


Σημείωση Συγγραφέα: Η οποιαδήποτε χρήση του κειμένου αλλά και γενικότερα η όποια αναδημοσίευση υπόκειται στην εφαρμογή των όρων χρήσης της ιστοσελίδας http://elladitsamas.blogspot.com

23.2.10

Ειδατε το άβαταρ;

17.2.10

Η διαρκής διελκυστίνδα της βιώσιμης ανάπτυξης


Κάθε σύγχρονη μορφή ανάπτυξης, μηχανοποιημένη ή ηλεκτρονική, έχει κόστος. Από την πρωτογενή παραγωγή της γεωργίας και των ορυχείων μέχρι τον τουριστικό «πολιτισμό» της χλωριωμένης πισίνας και της ομοιόμορφης αναψυχής του all inclusive. Από τον «πολιτισμό» του εμφιαλωμένου νερού μέχρι το ορόσημο του ψηφιακού νέου κόσμου μας που αποϋλοποιεί σταδιακά την ανάπτυξη μετουσιώνοντάς την σε αόρατα αλλά όχι ανώδυνα ηλεκτρομαγνητικά σήματα.


Κόστος περιβαλλοντικό, κόστος στην ποιότητα ζωής, στην ασφάλεια, στην υγεία του πολίτη, σωματική και ψυχική. Άλλη μορφή ανάπτυξης έχει εμφανέστερο και πρόδηλο κόστος, άλλη λιγότερο εμφανές, περισσότερο υποχθόνιο και με κάποια χρονοκαθυστέρηση στον εντοπισμό των συνεπειών. Που συχνά δεν περιορίζεται στον υλικό κόσμο (ρύπανση αέρα, νερών κλπ) αλλά υποσκάπτει και διακυβεύει την ηθική και πολιτιστική μας υπόσταση μέσω άϋλων τοξικών αποβλήτων (υποκλοπή και παραβίαση προσωπικών δεδομένων, ενθάρρυνση της παιδικής πορνογραφίας, νεανική και σχολική παραβατικότητα -bulling κλπ).

Δεν είναι τυχαία άλλωστε, η μεγάλη ανησυχία των επιστημόνων σχετικά με την εφαρμογή της πάγιας αρχής του κοινοτικού δικαίου, της αρχής της προφύλαξης (precautionary principle), και τα όρια που κάθε φορά τίθενται και αφορούν τα κοκτέιλ των σύγχρονων περιβαλλοντικών ρυπαντών: βιολογικές δράσεις, ενδοκρινικοί διαταράκτες, καρκινογόνες και μεταλλαξιγόνες χημικές ουσίες, ποιότητα εσωτερικού αέρα, ιον(τ)ίζουσες και μη ιον(τ)ίζουσες ακτινοβολίες (ΜΙΗΜΑ),κλπ., στα οποία οι πολίτες εκτίθενται καθημερινά και για τις επιπτώσεις των οποίων δεν υπάρχουν ανεξάρτητες έρευνες ή υπάρχουν «προσανατολισμένες» έρευνες με συγκεκριμένα καθησυχαστικά αποτελέσματα με επίσης προφανείς σκοπιμότητες. Αλήθεια πόσο σημαντικά είναι η άνεση και το τεχνολογικό όφελος της σύγχρονης ανάπτυξης, μπροστά στον κίνδυνο απώλειας της ίδιας της υγείας και της ζωής; Πόσο βιώσιμη είναι η οικονομική ανάπτυξη που δεν βελτιώνει ουσιαστικά το επίπεδο της ζωής, απλώς δημιουργεί γενιές ανθρώπων εθισμένες στην αέναη κατανάλωση των ίδιων και των ίδιων προϊόντων, σε νέο κάθε τόσο περιτύλιγμα. Κι ακόμη, πόσο βιώσιμη είναι η ανάπτυξη που βελτιώνει την ποιότητα της ζωής αλλά διακυβεύει την ίδια τη ζωή;

Εξάλλου, με την κατοχύρωση των αρχών της πρόληψης και προφύλαξης ως βασικών αρχών της περιβαλλοντικής προστασίας, επέρχεται μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Ενώ μέχρι τώρα έπρεπε να υπάρχει πλήρης επιστημονική απόδειξη σχετικά με τους κινδύνους βλάβης, ώστε να ληφθούν προληπτικά μέτρα, με την υιοθέτηση των ως άνω αρχών δεν τίθεται ως προϋπόθεση η πλήρης επιστημονική απόδειξη παρά μόνο ο επιστημονικά εύλογος κίνδυνος βλάβης, ο οποίος μπορεί στηρίζεται ακόμη και σε ενδείξεις. Με άλλες λέξεις, η επιστήμη δεν προσεγγίζεται από την πλευρά των βεβαιοτήτων αλλά από την πλευρά των αβεβαιοτήτων, της απροσδιοριστίας και του κινδύνου, τον οποίο καλούμαστε να διαχειριστούμε, χωρίς πολλές φορές να τον γνωρίζουμε επακριβώς!






Η ουσία λοιπόν δεν είναι λοιπόν τί είδους και χρώματος ανάπτυξη διαλέγουμε, πράσινη, καφέ ή γκρίζα, αλλά πως και με ποιους μηχανισμούς και ασφαλιστικές δικλείδες την διαχειριζόμαστε έτσι ώστε να είναι βιώσιμη. Βιώσιμη, όχι με τους ορισμούς της Επιτροπής Brundtland ή άλλων επιτροπών, αλλά απλά συμβατή με τη ζωή μας, το βίο μας. Αυτή που δεν παραβιάζει το δικαίωμά μας για έναν αξιοβίωτο βίο. Που σημαίνει να πάψουμε επιτέλους να ασχημονούμε πάνω στη φύση αλλά και στην ίδια τη ζωή μας. Που δεν σημαίνει να μην κάνουμε «ανάπτυξη» ποτέ και πουθενά, αλλά να έχουμε πάντα ένα καμπανάκι σε ότι κάνουμε: το καμπανάκι της υπευθυνότητας και του σεβασμού σε κάθε παρακλάδι της ζωής και της φύσης.

Και πιο συγκεκριμένα. Θα πρέπει να ποσοτικοποιήσουμε με αξιοπιστία τα υποθετικά κόστη και ωφέλη της κάθε δραστηριότητας ώστε να γνωρίζουμε πότε τα κόστη «υπερακοντίζουν προδήλως» τα οφέλη, για να χρησιμοποιήσουμε την πάγια έκφραση της νομολογίας του δικού μας ΣτΕ. Πρέπει να μπορούμε να προσδιορίσουμε με σαφήνεια σε πιο βαθμό η αβεβαιότητα περί του κινδύνου δικαιολογεί την ακύρωση μιας αναπτυξιακής δραστηριότητας, διαφορετικά θα ζούμε διαρκώς στη «διελκυστίνδα», είτε υπό το φάσμα του «φόβου της προόδου» ή υπό το φάσμα του «αειφόρου τίποτε».

Μιλάμε για το δυσκολότερο ενδεχομένως εγχείρημα, την δυσκολότερη πρόκληση του σύγχρονου ανθρώπου. Ένα εγχείρημα που απαιτεί όλες μας τις δυνάμεις: Επιστήμη, τεχνολογία, πολιτική, παιδεία, δικαιοσύνη, φαντασία, ήθος. Που όμως εμείς με την παντοειδή μας σύγχυση μέσα από τα πρότυπα επικοινωνίας, τα ΜΜΕ και τις τηλεοπτικές Κασσάνδρες κλπ. αλλά και την καταναλωτική μας μανία δεν δείχνουμε ότι καταλαβαίνουμε πόσο επείγον είναι το θέμα.

Πελαγοδρομούμε δυστυχώς και πάλι, μεσούσης της κρίσης, σε έναν νέο γύρο διαχειριστικού παρεμβατισμού που δημιουργεί νέα ιδεολογική και πολιτική σύγχυση. Κι αντί να αποφασίσουμε σύντομα για τους κώδικες της βιώσιμης ανάπτυξης, τις αρχές και τα εργαλεία της διαχείρισης, κι ακόμη ποιοί θα είναι οι θεματοφύλακες, ποιοι θα φροντίσουν να την μεταδώσουν σε επικοινωνιακό επίπεδο και με ποια εργαλεία , εμείς ακόμη ασχολούμαστε «οικολογούντες» με το αν …υπάρχουν κλιματικές αλλαγές, αν η ανάπτυξη θα είναι πράσινη ή καφέ και πώς κάποιοι από εμάς, οι «από μηχανής» σωτήρες, θα σώσουμε τον πλανήτη....

Ο πλανήτης δεν έχει την ανάγκη μας, θα επιβιώσει και πολύ μετά από εμάς, όπως εξηγεί με τον γλαφυρό του τρόπο και ο αείμνηστος κωμικός George Carlin. Εμείς, πρέπει να ασχοληθούμε με τον εαυτό μας, το γένος μας. Αν σώσουμε τον εγωκεντρικό, αφελή και σπάταλο εαυτό μας, μοιραία θα σωθεί και ο πλανήτης!

[Πέτρος τζεφέρης] [Tzeferis Petros]

12.2.10

Μήπως είμαστε πάμπλουτοι και δεν το γνωρίζουμε;

Τζεφέρη Πέτρου: Η εξορυκτική/μεταλλουργική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Στατιστικά δεδομένα 2007-2008. ΟΡΥΚΤ...

Μήπως πραγματικά είμαστε βαθύπλουτοι και δεν το ξέρουμε, όπως ορισμένοι διατείνονται;

Μήπως περιμέναμε την τηλεοπτική εκπομπή ΑΘΕΑΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, για να τα απαντήσουμε επιτέλους στο ερώτημα που ορισμένοι απο εμάς αναρωτηθήκαμε εδώ και δεκαετίες όταν πρωτοκαθήσαμε στα φοιτητικά έδρανα; "Ελλάδα: Ψωροκώσταινα ή Ελντοράντο;"

Οχι καλοί μου φίλοι, που όπως και νάχει είμαι με το μέρος σας, διότι τα κίνητρα και οι αγαθές σας προθέσεις ειναι κυρίως που μετρούν, η Ελλάδα δεν αποτελεί Eldorado, όμως δεν είναι σε καμία περίπτωση η «ψωροκώσταινα» της ΕΕ. Συνεπώς, η ερευνα και η αξιοποίηση του ορυκτού μας πλούτου, αποτελεί -και πρέπει να αποτελεί-εθνική επιλογή και μάλιστα κατά προτεραιότητα εντός της ΕΕ και στα πλαίσια πάντοτε των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης αλλά και της νέας ευρωπαϊκής πολιτικής όπως αυτή οριοθετήθηκε από την «Πρωτοβουλία για τις Πρώτες Ύλες-Γκίντερ Φερχόιγκεν» τον Νοέμβριο του 2008.

Οποιος ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα για τον ορυκτό μας πλούτο και οχι να μαζέψει υλικό για τηλεοπτικές τυμπανοκρουσίες ας δει το παραπάνω άρθρο (που εμπεριέχεται στο περιοδικό ΟΡΥΚΤΟΣ ΠΛΟΥΤΟΣ που μόλις κυκλοφόρησε συνεπώς αποτελεί την πλέον πρόσφατη καταγραφή)

ή ας δει περισσότερα εδω

Οπως ελεγε ο Thomas Jefferson "An informed citizenry is the only true repository of the public will" . Και είναι μια μεγάλη αλήθεια αυτό. Ομως κάποτε, για κάποια θέματα, πρέπει επιτέλους να μάθουμε να ακούμε τους ειδικούς. Και μετά εμείς οι απλοί πολίτες, ας παίρνουμε αποφάσεις κατά το δοκούν. Οχι όμως πριν τους ακούσουμε...

10.2.10

Εχει σήμα, σήμα καμπάνα...

Με αφορμή δελτίο τύπου αναφορικά με την τοποθέτηση κεραίας κινητής τηλεφωνίας στην Κάντζα Παλλήνης Εδω , ας πούμε δύο λόγια για τις κεραίες, την αρχή της προφύλαξης αλλά και την βέλτιστη διαθέσιμη τεχνολογία..

Όπως είναι γνωστό, οι κεραίες της κινητής τηλεφωνίας (και τα κινητά τηλέφωνα) εκπέμπουν ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες, οι οποίες χαρακτηρίζονται ως μη ιονίζουσες, δηλ. σε αντίθεση με τις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες που είναι ιονίζουσες και αποδεδειγμένα δημιουργούν προβλήματα στην υγεία και το περιβάλλον.



Οπως είναι αναμενόμενο, δεν υπάρχουν κανονιστικές ρυθμίσεις, ούτε στην ελλάδα ούτε διεθνώς, που να προσδιορίζουν τελεσίδικα και με σαφήνεια τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια έκθεσης στις ακτινοβολίες αυτές. Επιπλέον, η Κ.Υ.Α 53571/3839, προβλέπει μεν όρια «για την ασφαλή έκθεση» του πληθυσμού, πλην όμως αναφέρονται μόνο στις θερμικές και όχι στις μη θερμικές επιπτώσεις (κίνδυνοι δημιουργίας όγκων του εγκεφάλου, λευχαιμία, επιθηλιακό νεύρωμα κ.λ.π).
Τόσο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (ΠΟΥ) επισημαίνουν ότι «δεν είμαστε ακόμη βέβαιοι για τις επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία από την έκθεση σε ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες». Από τη μελέτη της βιβλιογραφίας για το θέμα προκύπτει ότι στο ζήτημα των συγκεκριμένων πεδίων και των επιπτώσεων του στην ανθρώπινη υγεία και στο περιβάλλον υπάρχει διχογνωμία στην επιστημονική κοινότητα.
Ειδικότερα, η επιστημονική αβεβαιότητα αναφορικά με τους κινδύνους από την έκθεση στην Η/Μ ακτινοβολία είναι διπλής φύσεως, αφ’ ενός υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με το εύρος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των κινδύνων (π.χ. ενδέχεται ο κίνδυνος βλάβης να είναι μεν μεγάλος, αφορά όμως σε περιορισμένο αριθμό ανθρώπων), αφ’ ετέρου υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με το πόση έκθεση και ιδιαίτερα ποια απόσταση από την πηγή ακτινοβολίας είναι επιβλαβής. Έτσι λοιπόν, η μοναδική επιλογή που έχουμε είναι να απολαμβάνουμε τα πλεονεκτήματα από την χρήση του, προσπαθώντας ταυτόχρονα να μειώσουμε όσο γίνεται δραστικότερα τους κινδύνους, μιας και ο πλανήτης μας βομβαρδίζεται καθημερινά από Η/Μ πεδία.

Μήπως σας θυμίζει κάτι αυτό; Nαι την περίφημη αρχή της προφύλαξης...Αρχή της προφύλαξης.. ή μήπως αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg και φυσικά τις προσπάθειες του ΣτΕ να αντιμετωπίσει την επιστημονική αβεβαιότητα! Άλλοτε μεν εκλαμβάνοντας την απουσία πλήρους απόδειξης της βλάβης της υγείας ως απουσία της βλάβης (π.χ. Σ.τ.Ε Ε.Α 60/92) άλλοτε δε, προβαίνει σε κατάφαση της βλάβης στηριζόμενο σε αμφίβολα επιστημονικά δεδομένα εκλαμβάνοντας το αβέβαιο ως βέβαιο (π.χ. Σ.τ.Ε 2805/1997, Σ.τ.Ε 2546/1999 Γ. τμήμα).

Οι μελέτες και οι επιστημονικές έρευνες πανεπιστημιακών καθηγητών καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία είναι αναμφίβολα επιβλαβής για τον ανθρώπινο οργανισμό και ότι οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας θα πρέπει να τοποθετούνται όσο το δυνατόν πιο μακριά από κατοικημένες περιοχές, ώστε να αποφεύγεται η συνεχής έκθεση στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία ευπαθών ατόμων, όπως γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης, μικρά παιδιά και πάντως σε απόσταση μεγαλύτερη των 100 μέτρων από κατοικημένες περιοχές.
Σε ανάλογα συμπεράσματα καταλήγει και η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων του Ευρωκοινοβουλίου, η οποία ενέκρινε έκθεση (το 2009) με τίτλο «σχετικά με τα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία, (2008/2211(INI))». Στο ψήφισμα αυτό καθίσταται σαφές ότι τα όρια που έχει θέσει η ΕΕ το 1999 (55 volt/μέτρο) δεν είναι πια αξιόπιστα και πρέπει να επανεξεταστούν. Απόδειξη της δυνατότητας μείωσης των ορίων είναι ότι ήδη 9 κράτη μέλη τα έχουν μειώσει προληπτικά σε εθνικό ή σε περιφερειακό επίπεδο.


Το Λουξεμβούργο, όρισε ήδη ως μέγιστο όριο εκπομπής τα 3 volt/μέτρο
για πηγές που βρίσκονται πλησίον περιοχών στις οποίες ενδέχεται να κατοικούν άνθρωποι. Στην πράξη, ο πληθυσμός του Λουξεμβούργου προστατεύεται 14 φορές περισσότερο έναντι των ηλεκτρομαγνητικών πεδίων από ό,τι άλλοι πολίτες της ΕΕ. Και αφού στο Λουξεμβούργο το λογικά εφικτό είναι το 3 volt/μέτρο, πολλοί αναρωτιώνται, γιατί όχι και παντού; Η πλήρης έκθεση/ψήφισμα της ΕΕ εδώ
Πάντως, στον τόπο μας, αρμόδια υπηρεσία τη λήψη μέτρων προφύλαξης του κοινού από την λειτουργία κεραιών εγκαταστημένων στην ξηρά είναι η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (Ε.Ε.Α.Ε.), η οποία και διενεργεί τους σχετικούς ελέγχους που αφορούν τα τιθέμενα από την κοινοτική και εθνική νομοθεσία όρια ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.
Η αλήθεια είναι ότι μέσα από το σύνολο ειδικών διατάξεων που συνεχώς καταργούνται ή τροποποιούνται υπο την πίεση των συμφερόντων πολυεθνικών, αλλά δυστυχώς όχι προς την κατεύθυνση της πραγματικής προστασίας της υγείας του πληθυσμού, ο νομοθέτης δείχνει μέχρι σήμερα να μην έχει αντιληφθεί το σύνολο των παραμέτρων του προβλήματος της μη ιονίζουσας ακτινοβολίας.
Θα επαναλάβω την πρόβλεψη του κου Μανώλη Βυτυράκη, φυσικού περιβαλλοντολόγου, προέδρου του Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ., σε άρθρο του οποίου στηρίχθηκε η παραπάνω παρουσίαση, οτι σύντομα θα επιβληθεί στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, όπως αντίστοιχα έχει συμβεί και με τις καπνοβιομηχανίες, να συνοδεύουν τα κινητά τηλέφωνα, τουλάχιστον με την προειδοποίηση «η Η/Μ ακτινοβολία βλάπτει σοβαρά την υγεία».

Και τι έγινε; Η υγεία μας θα συνεχίσει να βλάπτεται συναινετικά..
[Πέτρος τζεφέρης][by tzeferis peter]

9.2.10

Η ασφάλεια και η υγεία της εργασίας είναι πρωτεύουσα επιλογή!

Υγεία & Ασφάλεια στα Λατομεία

ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

Α. ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
1. N 1568/85 (ΦΕΚ:177/A/85) Yγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων.
2. ΠΔ 294/88 (ΦΕΚ:138/Α/88) Ελάχιστος χρόνος απασχόλησης τεχνικού ασφαλείας και γιατρού εργασίας κλπ.
3. ΠΔ 17/96 (ΦΕΚ:11/A/96) Mέτρα για την βελτίωση της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων κλπ
4. ΠΔ 159/99 (ΦΕΚ:157/Α/99) Τροποποίηση του π.δ. 17/96

Β. ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΜΕΣΑ
1. ΠΔ 395/94 (ΦΕΚ:221/A/94) Eλάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας για τη χρησιμοποίηση εξοπλισμού εργασίας κλπ
2. ΠΔ 89/99 (ΦΕΚ:94/Α/99) Tροποποίηση του π.δ. 395/94
3. ΠΔ 304/2000 (ΦΕΚ:241/Α/2000) Τροποποίηση του π.δ. 395/94
4. ΠΔ 155/04 (ΦΕΚ 121/Α/2004) Τροποποίηση του π.δ. 395/1994
5. ΠΔ 396/94 (ΦΕΚ:221/A/94) Eλάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας για τη χρήση από τους εργαζόμενους εξοπλισμών ατομικής προστασίας κατά την εργασία κλπ
6. ΠΔ 212/76 (Φ.Ε.Κ.78/Α/6-4-76) "Περί μέτρων υγιεινής και ασφαλείας των εργαζομένων εις μεταφορικάς ταινίας και προωθητάς εν γένει"

Γ. ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
1. ΠΔ 398/94 (ΦΕΚ:221/A/94) Eλάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας κατά την εργασία με οθόνες οπτικής απεικόνισης κλπ
2. ΠΔ 397/94 (ΦΕΚ:221/A/94) Eλάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας κατά την χειρωνακτική διακίνηση φορτίων που συνεπάγεται κίνδυνο κλπ.
3. ΠΔ 95/78 (Φ.Ε.Κ.:20/Α/17-2-1978)"Περί μέτρων υγιεινής και ασφαλείας των απασχολουμένων εις εργασίας συγκολλήσεων"
4. ΠΔ 216/78 (Φ.Ε.Κ.:47/Α/31-3-78) "Περί μέτρων υγιεινής και ασφαλείας των εργαζομένων εις την μεταφοράν ρευστών-πυρακτωμένων υλών, δια περονοφόρων οχημάτων".

Δ. ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
1. ΠΔ 176/97 (ΦΕΚ:150/A/970) και ΠΔ 41/2003 (ΦΕΚ:44/A/21-02-2003) Mέτρα για την βελτίωση της ασφάλειας και της υγείας κατά την εργασία των εγκύων, λεχώνων και γαλουχουσών κλπ
2. Ν 1837/89 (ΦΕΚ:85/Α/89) Για την προστασία των ανηλίκων κατά την απασχόληση και άλλες διατάξεις.
3. ΠΔ 62/98 (Φ
ΕΚ:67/Α/98) Μέτρα για την προστασία των νέων κατά την εργασία κλπ

Ε. ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΦΥΣΙΚΟΥΣ, ΧΗΜΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
1. Ν 1568/85 Κεφ. Ε
2. ΠΔ 77/93 (άρθρο 2) (Φ.Ε.Κ. 34/Α/18-3-1993) "Για την προστασία των εργαζοµένων από φυσικούς, χηµικούς και βιολογικούς παράγοντες κλπ.
3. ΠΔ 307/86 (ΦΕΚ:135/Α/86) Προστασία της υγείας των εργαζομένων που εκτίθενται σε ορισμένους χημικούς παράγοντες κλπ
3. ΠΔ 90/99 (ΦΕΚ:94/Α/99) Καθορισμός οριακών τιμών έκθεσης και ανώτατων οριακών τιμών έκθεσης των εργαζομένων σε ορισμένους χημικούς παράγοντες κλπ
4. ΠΔ 338/01 , ΠΔ 339/01, ΠΔ 162/2007
5. ΠΔ 212/06 (ΦΕΚ 212/Α/09.10.2006) “Προστασία των εργαζομένων που εκτίθενται σε αμίαντο κατά την εργασία κλπ. (Τα νομοθετήματα ΠΔ 70α/88, ΠΔ 175/97 και ΠΔ 159/99 (άρθρο 3) για τον αμίαντο καταργήθηκαν με το ανωτέρω ΠΔ 212/06 )
6. ΠΔ 85/91 (ΦΕΚ:38/Α/91) και ΠΔ 149/06 (ΦΕΚ 159/Α/28-07-2006) Προστασία των εργαζομένων από τους κινδύνους που διατρέχουν λόγω της έκθεσής τους στο θόρυβο κατά την εργασία κλπ.
7. ΠΔ 176/(ΦΕΚ 227/Α/14-09-2005) “Ελάχιστες προδιαγραφές υγείας και ασφάλειας όσον αφορά την έκθεση των εργαζομένων σε κινδύνους προερχόμενους από φυσικούς παράγοντες (κραδασμοί) κλπ.

5.2.10

ΑΠΕ παντού κι ο Θεός βοηθός!


Eμείς το γράψαμε, το φωνάξαμε, το δημοσιοποιήσαμε.. O πεντάλογος της πράσινης ανάπτυξης. Όμως…

Με αφορμή το νέο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ που θα καταθέσει η ΥΠΕΚΑ ας επιτραπούν κάποιες σκέψεις.

Οπως ειναι γνωστό, το νέο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ δίνει έμφαση στην επιτάχυνση των διαδικασιών για τις επενδύσεις σε ΑΠΕ, καθώς και στο θέμα των αδειοδοτήσεων μονάδων ηλεκτρικής παραγωγής από τις εν λόγω πηγές.

Μάλιστα τα μικρά έργα ΑΠΕ, μέχρι 500 kW, θα εξαιρούνται από την υποχρέωση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και οποιασδήποτε άλλης άδειας, ενώ θα προβλέπονται AΠΕ όχι μόνο για ιδιωτικά, αλλά και για δημόσια κτίρια.
Τα φωτοβολταικά πάρκα (ανεξαρτήτως ισχύος), τα αιολικά ως 700 kW, τα μικρά υδροηλεκτρικά ως 10 MW, οι μονάδες γεωθερμίας και βιομάζας ως 5 MW και οι μονάδες συμπαραγωγής ως τα 5 MW, απαλλάσσονται από την υποχρέωση έκδοσης άδειας παραγωγής με το νέο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ.

Μήπως τα παραπάνω, αν συνδυαστούν με το σύστημα τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, θα σημάνουν την σχεδόν ανεξέλεγκτη υλοποίηση επενδύσεων ΑΠΕ;

Και μήπως η κατάργηση της εν λόγω αδειοδότησης, μπορεί να εγκυμονεί πολλούς κινδύνους, τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και σε οικονομικό, με τεράστια επιβάρυνση από την υλοποίηση αθρόων επενδύσεων (π.χ Φ/Β), καθώς οι παραγωγοί ενέργειας από ηλιακά συστήματα αμείβονται με υψηλότατες εγγυημένες τιμές (feed-in-tariffs) του Ν. 3734/2009;

Ειδικά τα πολύ μικρά (μέχρι 500 Kw) θα μπορούν να υλοποιούνται και να διασυνδέονται μόνο με μία απευθείας αίτηση στον αρμόδιο διαχειριστή δικτύου, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει «συνωστισμό», προβλήματα στο περιβάλλον (λόγω μη ορθής χωροθέτησης) και υπέρμετρη επιβάρυνση των καταναλωτών μέσω του τέλους υπέρ ΑΠΕ. Και ας μην ξεχνάμε ότι, όπως αναφέρει η ΡΑΕ, οι επενδύσεις στα Φ/Β θα είναι εξαιρετικά κερδοφόρες, δεδομένης της πτώσης του κόστους εγκατάστασης Φ/Β στοιχείων.

Μήπως δεν ωφελεί να πάμε ξαφνικά από το «ΑΠΕ πουθενά» στο «ΑΠΕ παντού;»

Από το να έχουμε στα συρτάρια (από το 2007) τα δύο μεγαλύτερα αιολικά στον κόσμο παρακαλώ (υπεράκτια αιολικά πάρκα ισχύος 550 και 500 μεγαβάτ στο Θρακικό Πέλαγος και ανοιχτά της Λήμνου αντίστοιχα) αλλα και το περίφημο Φ/Β της Μεγαλόπολης που αγνοείται η τύχη του, μέχρι να γεμίσουμε κάθε ραχούλα με ΑΠΕ, επιβαρύνοντας τον πολίτη με το τέλος και αμείβοντας (όπως πάντα άλλωστε) τους παντός καιρού καλοθελητάδες;
Και κάτι ακόμη. Μιλάμε καθημερινά για την βιοποικιλότητα, για την προστασία των οικοσυστημάτων κλπ. και κατηγορούμε ευθαρσώς τις μη ΑΠΕ, ως πέτρες του σκανδάλου. Μήπως όμως και οι ΑΠΕ θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αναλόγως εφόσον πρόκειται για μια καθαρή μεν δραστηριότητα ως προς τις εκπομπές αερίων ρύπων, βιομηχανική δε ως προς τις σημαντικές επιπτώσεις της στη φύση, ειδικά όταν στοχεύουμε να αναπτύξουμε σημαντικά, σε έκταση κι αριθμό, δίκτυα παραγωγής και μεταφοράς ενέργειας;

Στα πλαίσια αυτά, ορισμένοι προτείνουν ένα σύστημα μοριοδότησης με το οποίο θα δημιουργείται μια λίστα προτεραιότητας στην υλοποίηση επενδύσεων ΑΠΕ ανάλογα με τα χαρακτηριστικά των προτεινόμενων επενδύσεων και την επίδραση που έχουν σε άλλους ευαίσθητους πόρους.

Νομίζω ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση, τόσο αυτό όσο και κάθε βελτιωμένη εκδοχή του, εφόσον στοχεύει στην αποθάρρυνση επενδύσεων αξιοποίησης ΑΠΕ που προτείνονται και είναι:

- εντός προστατευόμενων ή δασικών περιοχών ή Τοπίων ιδιαίτερου φυσικού κάλλους ή σε οπτική επαφή με μνημεία και παραδοσιακούς οικισμούς
-σε περιοχές χωρίς διαθέσιμο οδικό δίκτυο και δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας
-μακριά από περιοχές υψηλής κατανάλωσης ενέργειας (μεγάλα αστικά κέντρα και τουριστικές περιοχές οπότε απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις σε δίκτυα)
-σε περιοχές με αρνητική γνωμοδότηση της τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινωνίας

Τι ειχες γιάννη, τι είχα πάντα. Το ίδιο δίλημμα, τα ίδια κριτήρια, με τα οποία (προσπαθούμε) να χωροθετήσουμε τα λατομεία, τα εργοστάσια, την ανάπτυξη…

Απλά η βασίλισσα της ανάπτυξης φόρεσε την περιβαλλοντική της τουαλέτα.. μιας και οι καιροί το απαιτούν.. Και η βιωσιμότητα (sustainability) , μια πριγκίπισσα πάντα στην αναμονή…
Our beautiful grey world. Welcome my friend…
μήπως κάποιοι πρέπει να διαβάσουν πολύ προσεκτικά άρθρα σαν το παρακάτω, για να διαβάσουν τις εξελίξεις πριν έρθουν και σε μας;
With Wind Energy, Opportunity for Corruption

[tzeferis petros] [τζεφέρης πέτρος]

Σχέδιο Νόμου «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής»

«σχέδιο για την τιμολόγηση της ενέργειας που παράγεται από φωτοβολταϊκά συστήματα» ή "ταφόπλακα για τα φωτοβολταϊκά;"

2.2.10

Η περιβαλλοντική ευθύνη (πρέπει να) αποδίδεται ειδικά και απολύτως τεκμηριωμένα!

Τί γίνεται αλήθεια στην περίπτωση που στοχοποιούνται ατεκμηρίωτα ή με τελείως εμπειρική προσέγγιση, ολόκληροι τομείς ή επιμέρους κλάδοι της οικονομίας μας; Kαι καθιστώνται υπεύθυνοι για περιβαλλοντικά εγκλήματα που δεν αποδεικνύνονται επαρκώς σε επιστημονική βάση;

Φτάνει αλήθεια η "αρχή της προφύλαξης" για να τα κλείσουμε ολα; Είναι αρκετή η κακώς νοούμενη "αντιδημοκρατία" (κάποτε θα ασχοληθούμε και με τα κίνητρα που την υποδαυλίζουν) και ορισμένες επιφανειακές ή καθαρά υποθετικές ερμηνείες για να γονατίσουν ολόκληρους κλάδους της οικονομίας μας; Είναι αρκετή η επίκληση και ο προσεταιρισμός του απλού πολίτη που εγκλωβισμένος από την ανεργία, την ανέχεια και την υποβαθμισμένη ποιότητα της ζωής του, ψάχνει εναγωνίως μια ελπίδα για να γαντζωθεί; Δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις αυτό ειναι κοντά στην αλήθεια, όταν ο υπόψιν κλάδος εμφανίζεται "ευάλωτος" και επιπλέον δεν στέλνει τα κατάλληλα μηνύματα εκεί που πρέπει και με τον τρόπο που πρέπει. Και κυρίως οταν η αξιοπιστία του στον κόσμο έχει κλονιστεί.

Το τεκμηριωμένο μήνυμα που εκφράζεται με δεδομένα και δημιουργική κριτική χάνεται μέσα στα (τηλεοπτικά ή ιντερνετικά) καλώδια και μένει ο θόρυβος των συνθημάτων γκαιμπελικού τύπου: για παράδειγμα, αν πεις 100 φορές «Να κλείσουν όλα τα μεταλλεία παντού» σίγουρα ένα μεγάλο ποσοστό εκείνων που θα δεχθούν το μήνυμα, θα σκεφτεί «σίγουρα πρόκειται για κακό πράγμα» και ένα πολύ μικρό ποσοστό θα αναρωτηθεί «τι κακό έκαναν για να κλείσουν;»

Το παρακείμενο άρθρο αφορά το το πολύ επίκαιρο και σημαντικό θέμα της ρύπανσης των νερών από το εξασθενές χρώμιο που έχει απασχολήσει πολλές φορές την κοινή γνώμη και δίνει μια επιστημονική εξήγηση για την μη άμεση συσχέτιση της εξόρυξης των λατεριτών της Εύβοιας με το εξασθενές χρώμιο.

Η ευθύνη για το Περιβάλλον είναι συλλογική, αλλά την ίδια στιγμή είναι επιμερισμένη, σε κάθε κοινωνικό εταίρο και ως ατομική ευθύνη στον καθένα από μας, ανάλογα με τη θέση του. Σήμερα, ο απλός πολίτης, δεν θα πρέπει να παραμένει παθητικός δέκτης αλλά να αντιδρά δυναμικά, ειδικά στις περιπτώσεις όπως αυτή όπου έχουμε ακραία αυθαιρεσία σε βάρος της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος. Εντούτοις, η ευθύνη για τα περιβαλλοντικά εγκλήματα πρέπει να αποδίδεται (από τα αρμόδια πολιτειακά όργανα), όχι γενικά και ατεκμηρίωτα, αλλά ειδικά και απολύτως τεκμηριωμένα, οπότε και θα πρέπει να είναι αμείλικτη.
[Πέτρος Τζεφέρης] [by Tzeferis Petros]


Εύβοια: συγκεντρώσεις εξασθενούς χρωμίου σε υπόγεια ύδατα 


Αλληλοεπίδραση του εξασθενούς χρωμίου στο σύστημα έδαφος-υδροφόρος ορίζοντας-φυτά της λεκάνης του Ασωπού