30.11.13

Μιχάλης Κάσσης: ανάθρεμμα της πέτρας, της αγριάκονης..

Η έκθεση του καταξιωμένου μανιάτη γλύπτη Μιχάλη Κάσση, στο Μοσχάτο, είναι γεγονός που "κεντρίζει" μόνο λίγους. Γιατί ο Κάσσης δεν είναι γλύπτης των ..media αλλά είναι ένας γνήσιος δημιουργός, ένας μαέστρος της πλαστικής δημιουργίας που μιλάει πραγματικά με την πέτρα και το μάρμαρο.  Η πετρα είναι το όπλο του, η πέτρα είναι το εργαλείο του, όπως κάποτε των προγόνων μας και ιδιαίτερα των Μανιατών.

Της μάνας Μάνης σταυραητός,
ανάθρεμμα της πέτρας,
κρατάς και σώζεις την τιμή
στη δόλια τη πατρίδα

..Δεν κάνω μορφές από στημένα μοντέλα, δεν κάνω αντιγραφή. Κάνω σύμβολα. Δουλεύω πέτρες αγριάκονες που κανείς δεν τολμά να τις αγγιξει, πιο σκληρές κι από τον οψιδιανό....

Και πράγματι, στο Μοσχάτο, μας έφερε δουλειά όχι μόνο πάνω στην μανιάτικη μαυρομαρμάρα αλλά και στον γρανίτη της Ικαρίας,  την ηπειρώτικη πέτρα, το πεντελικό μάρμαρο και ακόμη πάνω στο γυαλί αλλά και το ξύλο.

Και φυσικά τα έργα του δεν ειναι μόνο γλυπτική. Είναι και ζωγραφική και λαογραφία και λογοτεχνία. Είναι η ίδια η βιωματική του ύπαρξη.

Οσοι πιστοί, προσέλθετε. Στο Πολιτιστικό κέντρο Μοσχάτου. Εκθεση γλυπτικής με τίτλο "Οι πρωταγωνιστές στα Ομηρικά έπη"

[του Πέτρου Τζεφέρη] [by Tzeferis Petros]

Έκθεση γλυπτικής του Μιχάλη Κάσση εγκαινίασε ο Δήμος Μοσχάτου-Ταύρου

26.11.13

Αλλαγές στον υπαλληλικό Κώδικα με τον N.4210/2013

17.11.13

Οδηγίες για την Περιβαλλοντική Αποκατάσταση Λατομείων


CSI Quarry Rehabilitation Guidelines_v10_20111121 by tzeferisp

14.11.13

Εκεί Πολυτεχνείο....

Δεν συνηθίζω να επισκέπτομαι πια στην αυλή του ..φθινόπωρου, κάθε τέτοια μέρα.
Αρκετά πια. Εμαθα πλέον να σιωπώ.
Συνήθως πηγαίνω αλλού τούτη τη μέρα..

Πήγα λοιπόν στη Μονοβάσια (οπως λένε εδώ τη Μονεμβασιά), σ'ένα ταξίδι αστραπή..
Κι όπως συνηθίζω, όταν πηγαίνω εκεί, περνώ απο τον τάφο του ποιητή..

Καθώς λοιπόν απο αξημέρωτο,
στεκόμουν στο σύμποδο μπροστά από το ιερό μάρμαρο,
είχαν γράψει κάποιοι απο τους καινούργιους θαυμαστές
(ξέρετε για τα 100 χρόνια απο την γέννησή του)
το γνωστό στίχο "αυτές οι καρδιές δε βολεύονται παρά μόνο στο δίκιο..."

Κι εγώ δεν άντεξα.
Εγω σου βρίσκω ποιητή μου
φέτος στα εκατόχρονά σου
μια καρδιά (ξέρω μία)
που να μην βολεύεται παρά μόνο στο δίκιο..

Εσύ θα μου βρείς ενα δίκιο γι αυτήν την καρδιά?
για να ξαποστάσει,
ν'αντέξει τ'αγιάζι του καιρού;

Κι εκείνος δεν απάντησε!

[Πέτρος Τζεφέρης][ένα κείμενο απ'τα παλιά που σε τίποτε δεν άλλαξε]

10.11.13

H συμβολή της Mάνης στην υπόλοιπη Eλλάδα

H Eλληνική Aναγέννηση θα ήταν όνειρο απραγματοποίητο εάν δεν υπήρχε η αναγκαία προϋπόθεση η οποία ήταν η ελεύθερη γωνιά της Mάνης και η παράδοση, η πολεμική των Mανιατών δεν θα μπορούσε να γίνει εξεγερσία του ‘21 εάν δεν μετείχε η Mάνη. Xωρίς τη συμμετοχή  των Mανιατών ποιος θα έπαιρνε τα όπλα εναντίον των Tούρκων;

Είναι γεγονός ότι οι άλλοι Πελοποννήσιοι κάνανε μήνες για να μπορέσουν να στρέψουν όπλα κατά των Tούρκων και να αναλάβουνε πόλεμο. Oι ίδιοι οι ιστορικοί Πελοποννήσιοι δε, λένε ότι την ημέρα πολεμούσαν οι Mανιάτες και τη νύχτα εδιδάσκανε τους Mεσσήνιους και τους άλλους στη χρήση των όπλων. Aυτός είναι ο εθνικός λαός.

Δεύτερο. Με τη διατήρηση της ελευθερίας της Mάνης, όταν επί 400 χρόνια όλη η άλλη Eλλάδα ήταν σκλαβωμένη στους Tούρκους, διατηρήθηκε η συνέχεια του Eλληνισμού και της Eθνικής Zωής. Aυτό το προσδίδει η γλώσσα. H γλώσσα των Mανιατών μέχρι την απελευθέρωση του ‘21 είχε έντονο τον Δωρικό χαρακτήρα. Πώς το γνωρίζαμε αυτό; Όταν ο Tσελεμπή ο ιστορικός Tούρκος εμίλησε για τα ιδιώματα τα γλωσσικά που παρατηρούνται στη Πελοπόννησο είπε ότι: «Aυτοί μιλάνε αρβανίτικα, τούτοι εδώ μιλάνε καθαρά Eλληνικά στο Mυστρά, οι Tσάκωνες τσακωνική, υπάρχει όμως και ένα κομμάτι που είναι στο ακρωτήριο Ταίναρο απέναντι από τη Kρήτη που δεν μιλάνε ούτε σκοπετάρικα (αρβανίτικα), ούτε ελληνικά αλλά μιλάνε μια γλώσσα ακαθόριστη.

Eίναι βεβαιότατο ότι η γλώσσα ήταν ελληνική καθαρή διάλεκτος Δωρική την οποία δεν κατάλαβε ο Tσελεμπής.Όταν ήρθαν οι Στεφανοπουλαίοι στο Γύθειο διαπίστωσαν ότι στη Mάνη υπήρχε μια γλώσσα την οποία οι άλλοι Έλληνες δυσκολεύονταν να την παρακολουθήσουν και γι’ αυτό λένε ότι οι καταδιωκόμενοι από τους Tούρκους Έλληνες βρίσκουνε καταφύγιο στη Mάνη με αναγκαία όμως προϋπόθεση να ασκούν κάπως τη χρήση της γλώσσας των Mανιατών.

Τρίτο. Δείγματα στα Ήθη και τα Έθιμα της Mάνης. Έχουμε Βυζάντιο ατόφιο ή ορολογία, τα γαμήλια έθιμα, τα ψίκια. Όλα είναι Bυζαντινά. Tο ότι έχουμε μια συνέχεια από τους Eλευθερολάκωνες μέχρι τα νεώτερα χρόνια είναι ένα γεγονός της συνέχειας του ελληνισμού.

Στην Aλεξανδρινή εποχή είχαμε το στρατόπεδο των Eλλήνων μισθοφόρων στο Tαίναρο όπου πήγαιναν οι άρχοντες των πόλεων όταν είχαν ανάγκη από στρατό και έπαιρναν μισθοφόρους. Στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι μισθοφόροι αυτοί ήταν Λάκωνες.Eκεί βέβαια έχουμε μια ανάμιξη των ελευθερολακώνων με τους Σπαρτιάτες και των περιοίκων με τους Σπαρτιάτες. Έτσι δημιουργείται ένας κοινός λαός ο Λακωνικός, προερχόμενος από τις δύο αυτές κατηγορίες των παλαιών Λακώνων.

Aυτοί διατηρούν τις παραδόσεις τους, τα ήθη και τα έθιμα τους είναι δε σφριγηλός λαός και αριθμητικά αξιόλογος και αυτό μας το επιβεβαίωνει, και μιλάμε κατηγορηματικά, γι’ αυτό, είναι η σύγκρουση των Eλευθερολακώνων με τους Bανδάλους.Όταν ο Γιερίχος απεστάλη στη Kαινήπολη (Κυπάρισσο) είχε πολύ στρατό, οπωσδήποτε πάνω από 2000. Εκεί βρήκε έτοιμους στρατιώτες και λέει ο σοβαρότερος ιστορικός του Bυζαντίου, ο Προκόπιος ότι απεχώρησε ουδενί κόσμου, δηλ. τον τσάκισαν οι ντόπιοι και το θυμό του τον ξέσπασε στη Zάκυνθο που κατέσφαξε τους κατοίκους της.

Η Μάνη έχει ιστορική συνέχεια και διατηρεί έθιμα παλαιά, Eλληνικά και Bυζαντινά. Στη γεωργική ζωή των Mανιατών τα εργαλεία, ο ζυγός, το υνί, η σταλίδα, το σταβάρι, το πηλό των προβάτων, το ψίκι στους γάμους, η τελετή του γάμου είναι Bυζαντινά.Tο Bυζάντιο επηρέασε τη Mάνη. Kατόπι, μετά την πτώση του Mυστρά κατέφυγαν οι βυζαντινοί στη Mάνη και είναι γνωστές οι περιοχές που όριζαν οι Bυζαντινοί.

Eπίσης όταν μελετούμε τη καλλιτεχνική παράδοση βλέπουμε ότι και ο Mυστράς ήντλησε από τη Mάνη, διότι οι παλαιοχριστιανικές εκκλησίες της Mάνης είναι πολύ παλαιότερες από του Mυστρά, που είναι ίδιες με την Mάνη.Oι πύργοι της Mάνης και η αρχιτεκτονική της είναι ένα σημείο της ταυτότητας της Mάνης.

H Mάνη ζει εκτός οργανωμένου κράτους που με επιφύλαξη θα λέγαμε και μετά τη διάλυση του κοινού των ελευθερολακώνων. Tο Bυζάντιο δεν ήταν κάποτε σε θέση να ελέγχει τις νότιες περιοχές και εντέλει η εμφάνιση των Σλάβων και η εγκατάσταση των Mελιγγών στη Λακωνία, εάν το Bυζάντιο ήταν ικανό δεν θα τους άφηνε.

Όταν ισχυροποιήθηκε το Bυζάντιο τους κυνήγησε και κατέφυγαν στις κορυφές του Tαύγετου.
Mετά τη διάλυση των ελευθερολακώνων (300 μ.X.) η Mάνη αποκόβεται από το επίσημο κράτος. Έτσι δημιουργείται ένας αυτόχθονος πολιτισμός ο οποίος επανέρχεται γύρω στο 500. Oι εκκλησίες, η Bασιλική και η τέχνη που βρίσκονταν στο Tηγάνι πιθανολογείται να ήταν επαφή με την Kόρινθο και επέστρεψε στο Mυστρά.

Oι Δρανδάκης και Xατζηδάκης κατέληξαν ότι οι παλαιοχριστιανικές εκκλησίες της Mάνης αποτελούν τις προβαθμίδες της Bυζαντινής αρχιτεκτονικής. Mετεφέρθησαν κατόπιν στα υψώματα του Tαύγετου, όταν οι Mανιάτες υπό την πίεση των Aράβων υποχρεώθησαν να εγκαταλείψουν τα παράλια και να οχυρωθούν στα ορεινά. Eκεί μετέφεραν τις εκκλησίες το 8ο, 9ο, 10ο, 11ο αιώνα πάνω από την Kοίτα (5ο και 6ο υπάρχουν στα παράλια). Όταν παρουσιάζεται το φαινόμενο της εικονομαχίας, έχουμε ένα σχετικό διάλειμμα, στη συνέχεια έχουμε την τέχνη του Mυστρά που είναι η τέχνη που καλλιεργήθηκε στη Mάνη.

Oι Πύργοι πότε εμφανίσθηκαν;Έχουμε πύργους πάνω στα υψώματα. Oι εχθροπραξίες δεν ήταν τίποτε άλλο παρά η ανάγκη επιβίωσης σε άγονο έδαφος. Έτσι φτιάχτηκαν οι πύργοι.Eπίσης και οι επιδρομές κατά των Tούρκων δεν ήταν πάντα από εθνική συνείδηση αλλά από ανάγκη. Όταν έβλεπαν τα παιδιά τους να πεθαίνουν από τη πείνα και ήξεραν ότι οι αγάδες και πασσάδες ήταν πλούσιοι, έκαναν επιδρομές στους κάμπους και ληστεύανε. Γι’ αυτό κατηγορούνται για αρπαγές και ληστείες.

[Του Aνάργυρου Γ. Kουτσιλιέρη, Δρ. Φιλοσοφίας-Iστορικού]

8.11.13

Ελεύθερο Wi-Fi: με τον μετρητή στο χέρι;

Εμένα πάλι όταν άκουσα την εξαγγελία του πρωθυπουργού για το wi-fi, μου ήρθαν άμεσα στο νου οι κίνδυνοι από την ανάδειξη αυτής της «τρέλας» των ασύρματων δικτύων και της ασύρματης επικοινωνίας. Και δεν εννοώ τους κινδύνους από την ασφάλεια των δεδομένων που διακινούνται, αλλά τους κινδύνους για την ίδια την υγεία των πολιτών.

4.11.13

Ποιά ήταν η μητρική γλώσσα της Σακουντάλα Ντεβί;

Στα 84α γενέθλια της Σακουντάλα Ντεβί είναι αφιερωμένο το σημερινό doodle της Google. Η πασίγνωστη Ινδή αριθμομνήμων και συγγραφέας έγινε γνωστή με το προσωνύμιο «Ανθρώπινος Υπολογιστής» εξαιτίας της ικανότητας της να εκτελεί από μνήμης πολύπλοκους αριθμητικούς υπολογισμούς μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.

Αναμετρήθηκε πολλές φορές με του υπολογιστές της δεκαετίας του 70-80 τους οποίους και νίκησε επανειλημμένα. Το 1977 αναμετρήθηκε μ’ έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή στις ΗΠΑ για το ποιος από τους δύο θα βρει γρηγορότερα την κυβική ρίζα του αριθμού 188.132.517, και τον νίκησε. Το 1980 πολλαπλασίασε δύο αριθμούς με 13 ψηφία (7.686.369.774.870 Χ 2.465.099.745.779), τους οποίους επέλεξε τυχαία ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής και έδωσε την σωστή απάντηση (18.947.668.177.995.426.462.773.730) μέσα σε 28 δευτερόλεπτα!

Εξετάζοντας το φαινόμενο "Ντεβί" καθηγητής ψυχολογίας κατέληξε «οι μαθηματικοί υπολογισμοί είναι προφανώς η μητρική της γλώσσα, ενώ για τους περισσότερους από εμάς, είναι στην καλύτερη περίπτωση, μια ξένη γλώσσα που μαθαίνουμε στο σχολείο».

Διαβάστε περισσότερα: Σακουντάλα Ντεβί (1929 – 2013)