31.12.13

Kαλή Χρονιά....

30.12.13

Ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό παιχνίδι για την ενεργειακή απόδοση και τη βιώσιμη ανάπτυξη!

Το ENERGY BITS είναι ένα πολυμεσικό πρόγραμμα  για τη βιώσιμη ενέργεια και την ενεργειακή απόδοση  που υποστηρίζεται από το πρόγραμμα Intelligent Energy Europe (Ευφυής Ενέργεια για την Ευρώπη) της ΕΕ, με στόχο την παροχή κινήτρων για αλλαγή συμπεριφοράς και την προώθηση καινοτόμων πρακτικών μεταξύ νεαρών ατόμων ηλικίας 14-18 ετών. Στην πλατφόρμα πόρων που παρέχει, προτείνεται μια συλλογή 24 ντοκιμαντέρ, ένα διαδικτυακό ντοκιμαντέρ, εργαλεία για τη συμμετοχή και ένα ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό παιχνίδι σε 9 γλώσσες.

Το ENERGY-BITS  παρουσιάζει ενεργειακά ζητήματα, μεταδίδοντας ένα μήνυμα για βιώσιμη ανάπτυξη με διασκεδαστικό τρόπο μέσω 9 διαδραστικών αποστολών. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εισαγωγή στην έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης ή για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων που έχουν αποκτηθεί στο τέλος ενός σχολικού προγράμματος. Εμπνευσμένο από την ενεργό μάθηση, το ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό παιχνίδι προτείνει έναν βιωματικό τρόπο εκμάθησης που αναπτύσσει την κριτική σκέψη και κινητοποιεί τον εκπαιδευόμενο.

Το παιχνίδι περιλαμβάνει 9 αποστολές όπου αναλύονται τρία θέματα: εξοικονόμηση ενέργειας, ενεργειακή αποδοτικότητα και ανανεώσιμες μορφές ενέργειας, σε τρία επίπεδα: ατομικό, τοπικό, παγκόσμιο. Αντικειμενικός στόχος του παίκτη: περιορισμός της κατανάλωσης ενέργειας, αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας και επιλογή των βέλτιστων ανανεώσιμων μορφών ενέργειας. Στο εγχείρημα αυτό τον βοηθούν 3 σύμβουλοι: οικονομικός, περιβαλλοντικός, κοινωνικός, αλλά ο παίκτης είναι αυτός που πρέπει να λάβει τις σωστές αποφάσεις για να βελτιώσει το συλλογικό μας μέλλον!

Παίξτε το παιχνίδι εδώ

24.12.13

Καλά Χριστούγεννα Ανάπτυξη...!!

[Του Αθανάσιου Κατσίμπελη]

Τα πιο φτωχά Χριστούγεννα θα περάσουν  εκατομμύρια ελληνικές οικογένειες, οι οποίες καθημερινά λαμβάνουν,ταχυδρομικά, στα σπίτια τους αβάσταχτα τέλη, λογαριασμούς, φόρους, χαράτσια, έκτακτες εισφορές, ειδικές εισφορές και ότι άλλο μπορεί να σκαρφιστεί η Τρόικα να επιβάλλει στην κυβέρνηση ώστε να «εξορθολογιστεί η ελληνική οικονομία»!!!

Ο έλληνας όμως οικογενειάρχης έχει χάσει το μπούσουλα καθώς δεν μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά και πολύ απλά δεν έχει να πληρώσει αυτά που του ζητάνε. Γνωστή εξάλλου η φράση «ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος»…

Προφανώς κάποιοι νομίζουν πως οι έλληνες έχουν τεράστια ποσά και τα κρύβουν κάτω από τα παπλώματα αλλά δεν μπορεί… θα το έχουν υποψιαστεί πωςδισεκατομμύρια ευρώ έχουν «φύγει» από τη χώρα και βρίσκονται ασφαλή, και σε ελληνικά χέρια ίσως, αλλά στο εξωτερικό.

Γιατί δεν επιστρέφουν αυτά τα χρήματα για επενδύσεις στην Ελλάδα; Γιατί απλά περιμένουν την Ανάπτυξη για να επενδυθούν ξανά στην ελληνική οικονομία στην οποία βρίσκεται σε εξέλιξη μια δραστική εσωτερική υποτίμηση, που αφορά όμως μόνο τους μισθούς και τις συντάξεις και όχι τη σωστή λειτουργία της αγοράς, ώστε για παράδειγμα με τη μείωση της ζήτησης να μειώνονται και οι τιμές. Στην Ελλάδα οι τιμές δεν πέφτουν βλέπετε και σε αυτό μερίδιο ευθύνης έχουν και οι καταναλωτές, οι οποίοι ποτέ δεν διαπαιδαγωγήθηκαν, να έχουν σωστή καταναλωτική συνείδηση και μαζικά οργανωμένη δράση, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Πώς άραγε είναι δυνατόν να έρθει αυτή η Ανάπτυξη σε μια χώρα που η κυβέρνηση ψηφίζει φορολογικό νομοσχέδιο με την προοπτική να το αλλάξει σε δυο-τρεις μήνες… 

Επισκέπτεται αυτή, η Ανάπτυξη, χώρες που δεν έχουν σταθερή και εξασφαλισμένη φορολογική νομοθεσία, χώρες που δεν σέβονται την Αρχή της εμπιστοσύνης του κράτους απέναντι στον πολίτη και τον επιχειρηματία; 

Πάει η Ανάπτυξη σε χώρες που δεν έχουν εξασφαλίσει τον υγιή ανταγωνισμό των επιχειρήσεων;
Σε χώρες, που οι πολιτικοί τους ασχολούνται ακόμα με το πως θα κάνουν καμιά μικροεξυπηρέτηση, πως θα διορίσουν κανένα δικό τους στο δημόσιο και πως θα εξασφαλίσουν καμία επιδότηση για κάποιες φορές ακόμα και ανύπαρκτα ακραία καιρικά φαινόμενα, έχουμε Ανάπτυξη;

Μάλλον τις αποφεύγει η Ανάπτυξη αυτές τις χώρες και δεν τις επισκέπτεται ακόμα κι αν είναι Χριστούγεννα.

21.12.13

Ενας «Ροζ» κόσμος χωρίς πράσινες ανησυχίες..

Αναμφισβήτητα είναι αρκετά ελπιδοφόρα τα αποτελέσματα πληθώρας ερευνών σύμφωνα με τις οποίες οι νέοι ανά τον κόσμο δείχνουν να ενδιαφέρονται για τα περιβαλλοντικά προβλήματα πολύ περισσότερο από τους ενήλικες (βλ. Greenpeace International, 2007) και μάλιστα απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος των ενεργά υπέρμαχων του περιβάλλοντος συμμετέχοντας σε περιβαλλοντικές οργανώσεις και προγράμματα. Ενδιαφέρον παρόλα αυτά προκαλεί το γεγονός ότι τα κορίτσια φαίνεται να υστερούν σε περιβαλλοντικές γνώσεις και ενδιαφέρον σε σχέση με τα αγόρια σε έρευνες που έχουν δημοσιευτεί ήδη από την δεκαετία του 90’ μέχρι σήμερα (βλ. Lyons & Breakwell, 1994; Hamilton College, 2007). Έτσι , λοιπόν, πριν υπερηφανευτούμε ότι επιτέλους η περιβαλλοντική εκπαίδευση έχει γίνει πραγματικότητα και πέτυχε τους στόχους του οφείλουμε να αναλογιστούμε τι είδους περιβαλλοντική εκπαίδευση λαμβάνουν οι νέοι και από ποιον;

Εφόσον το μάθημα είναι εξοστρακισμένο από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα τον κύριο ρόλο αναλαμβάνουν η οικογένεια και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με τα δεύτερα να κρατάνε τα πρωτεία. Και εδώ θα προτιμήσω να μην αναλωθώ στον «εκπαιδευτικό ρόλο» της τηλεόρασης που εξάλλου είναι χιλιο-ειπωμένος αλλά να αναφερθώ σε ένα άλλο μέσο του οποίου τη δύναμη συχνά ξεχνάμε . Πρόκειται για τα νεανικά και εφηβικά περιοδικά τα οποία φαίνεται να είναι ένας από τους λόγους που συμβάλλουν στο γεγονός ότι οι νέες κοπέλες υστερούν σε περιβαλλοντικές γνώσεις και ανησυχίες. Η έντυπη αυτή φίλη των κοριτσιών με γνώσεις επί παντός επιστητού, ανανεώνεται κάθε μήνα (ή συχνότερα) και γεμίζει συρτάρια και κουτιά στα εφηβικά δωμάτια. Σχεδόν καμία γυναίκα που σέβεται τον εαυτό της δεν μπορεί να αρνηθεί ότι αποτέλεσαν κομμάτι της εφηβείας της και ακόμα και σήμερα συνιστούν μια ευχάριστη και ανάλαφρη παρέα στο κομμωτήριο, στην παραλία, στο μετρό και αλλού.
Πέρα όμως από αυτό ας μην ξεχνάμε ότι αυτά τα περιοδικά , κυρίως κατά τα εφηβικά χρόνια διαμορφώνουν συνειδήσεις και πρότυπά. Σαν τυπική έφηβη και εγώ, άνοιξα τα κουτιά στα οποία φυλάω με πολλή προσοχή αυτά τα περιοδικά επικεντρώνοντας αυτή τη φορά για περιβαλλοντικά ζητήματα στη θεματολογία τους. Οι παρατηρήσεις μου αφορούν τα περιοδικά τα οποία διάβαζα , τα οποία ήταν (φυσικά) τα πιο «διάσημα». Μια περαιτέρω μελέτη στο διαδίκτυο με βοήθησε να αποκτήσω μια πιο σφαιρική άποψη.

Τα νεανικά περιοδικά δείχνουν να αδιαφορούν τελείως για τα περιβαλλοντικά ζητήματα καθώς φαίνεται ότι το «πράσινο» χαλάει την ομοιομορφία των «ροζ» σελίδων τους. Πέρα όμως από αυτό όποτε ένα άρθρο έμοιαζε οικολογικό , στην πραγματικότητα ήταν πέρα για πέρα καταναλωτικό. Και επιτρέψτε μου εδώ να διαχωρίσω τον πράσινο καταναλωτισμό, που αφορά την αγορά οικολογικών προϊόντων από τον πράσινο τρόπο ζωής και σκέψης. Ο καταναλωτισμός έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια και τα οικολογικά προϊόντα γίνονται όλο και περισσότερα, από οικολογικά κραγιόν και σαγιονάρες μέχρι σπιτάκια σκύλων. Φυσικά δεν πρόκειται για τίποτα περισσότερο από καταναλωτική μόδα και η μόδα γρήγορα ξεθυμαίνει. Από την άλλη πλευρά ο οικολογικός τρόπος ζωής και σκέψης αντανακλάται σε κάθε φάση της ύπαρξης. Δεν χωράει αμφιβολία, ότι τα γυναικεία περιοδικά εξυψώνουν τα «οικολογικά προϊόντα» στα πλαίσια ενός «οικολογικού καταναλωτισμού» που θα κάνει τις νέες να κοιμούνται ήρεμες αφού έχουν καθησυχάσει την οικολογική τους συνείδηση ότι βοήθησαν τον πλανήτη αν και ξόδεψαν λίγο παραπάνω (γιατί όπως και να το κάνουμε κοστίζει το οικολογικό). Αυτή είναι η νοοτροπία και η οικολογική συνείδηση με την οποία οπλίζονται οι νέες.

Μα θα μου πείτε τα οικολογικά θέματα τα αναλύουν τα επιστημονικά περιοδικά , τα νεανικά περιοδικά τα αγοράζεις για να εντρυφήσεις στο περιβόητο τρίπτυχο μόδα-σχέση-ομορφιά και όχι για στην υπερθέρμανση του πλανήτη ή στην καταστροφή δασών. Και από εδώ ξεκινάει αυτός φαύλος κύκλος της μονομερούς ενημέρωσης που κατ’επέκταση δημιουργεί νέες με μονομερή ενδιαφέροντα και όχι νέες που μάχονται στην πράξη, λαμβάνοντας ηγετικούς ρόλους, για τα προβλήματα που τις απασχολούν, συμπεριλαμβανομένου των περιβαλλοντικών. Κλείνοντας οφείλω να πω, ότι συνάντησα λίγα αλλά σωστά δομημένα και διατυπωμένα άρθρα σε περιοδικά, που δίνουν το παράδειγμα ότι μόδα ομορφιά και περιβάλλον δεν είναι άσχετα θέματα , γιατί πολύ απλά ζωή (σε κάθε έκφρασή της) και περιβάλλον είναι άριστα συνδεδεμένα.

[ΤΣΑΓΚΑΡΗ ΜΑΡΟΥΛΑ, Φοιτήτρια του Βιολογικού Αθήνας του Ε.Κ.Π.Α]

19.12.13

Το ανήμπορο βλέμμα του Έλληνα πολίτη

Τον θυμάστε τον φίλο μου τον Λευτεράκη; Όχι, δεν είναι ο Λευτεράκης του Σακελλάριου, είναι ο δικός μου παιδικός φίλος. Αυτός που με έκανε να ελπίζω -έστω και για λίγο- ότι κάτι μπορεί να αλλάξει στο ελληνικό δημόσιο. Tώρα με το επεισόδιο «Λιάπη» τον θυμήθηκα πάλι. Επειδή έχει τρία παιδιά και πήρε αυτοκίνητο με κόκκινες πινακίδες ως πολύτεκνος.

Θυμάμαι πως γκρίνιαζε όταν πριν 3-4 χρόνια τον πιέζαμε όλοι να το πάρει για μη χάσει κι αυτό το δικαίωμα. «Τι δουλειά έχω εγώ με τα 2.000 κυβικά; κι αν κάτι δεν πάει καλά, πιστεύετε εσείς κανέναν εκεί στις ψηλές καρέκλες; Θα μου μείνει αμανάτι η μαούνα και δεν θα ξέρω πως να τη συντηρήσω...».

Ετρεμε κυριολεκτικά! Κι έψαχνε, θυμάμαι, ν’ αγοράσει κάτι που θα έβγαζε τουλάχιστον όσο το δυνατόν χαμηλότερους ρύπους. Για το περιβάλλον, έλεγε, αλλά και για μένα. Και μετρούσε και ξαναμετρούσε τα κουκιά. Και τώρα τελευταία, έψαχνε πώς θα μετακινείται, αφού… παραδώσει τις πινακίδες. Αυτός και τα τρία παιδιά του...

Πόσο δίκιο είχε ο Λευτέρης. Δεν πέρασε πολύς καιρός και δικαιώθηκε σε όλα όσα γκρίνιαζε. Ήρθε το χαράτσι με τα αυξημένα τέλη και την ασφάλεια, ήρθε το αναδρομικό χαράτσι με τον φόρο πολυτελείας για ένα αυτοκίνητο που ούτως ή άλλως ελάχιστα κινούνταν λόγω των τιμών των καυσίμων. Και φυσικά, ήρθε το χαστούκι διαρκείας που έγραφε «έκανες παιδιά; έσφαλες, μ..κα, πλήρωνε…». Ποιος σου είπε να διάγεις πολυτελή βίο;

Ήξερα πού θα τον βρω. Εκεί που κάποτε ως παιδιά, ιδρώσαμε τη φανέλα και πλάσαμε όνειρα, περήφανα αλλά τυφλά, θεότυφλα. Τον βρήκα πρωί-πρωί, πριν τη δουλειά, να παίρνει γύρους με το κεφάλι κάτω, μισοπερπατώντας, μισοτρέχοντας.

 -Λευτέρη, πώς δεν σκέφτηκες να πάρεις κι εσύ πλαστές πινακίδες, σαν του Λιάπη; στη Ζήνωνος και Αγίου Κωνσταντίνου τις παίρνεις αυθημερόν και δεν σε γράφουν σε κανένα κιτάπι.

Και πρόσθεσα, δίνοντάς του κι άλλη πάσα:
-Θα βγουν τώρα όλοι οι συνάδελφοί του, οι Λιάπηδες, να διαρρήξουν τα ιμάτιά τους, δήθεν ωρυόμενοι: «μωραίνει Κύριος ον βούλεται απωλέσαι».

 Κι εκείνος, αφού με κοίταξε καλά-καλά, δεν είπε τίποτε...

To ήξερα εγώ αυτό το κοίταγμα. Δεν ήταν το γκρινιάρικο, το κατατρεγμένο, δεν ήταν το επιθετικό. Ούτε το χαμογελαστό ήταν, ούτε καν το ειρωνικό.

Ήταν το παραδομένο, τα απλανές, το χαμένο. Από τα μάτια του Λευτέρη έλειπε η ελπίδα. Η λάμψη της ελπίδας. Αυτή που με έκανε να τον ξεχωρίσω από τα παιδικά μας χρόνια.

Αλίμονο, το ήξερα καλά αυτό το ανήμπορο βλέμμα. Και το ξέρετε κι εσείς. Είναι το ίδιο που αντικρίζουμε καθημερινά, όλο και περισσότερο, στον Έλληνα πολίτη.

[αναδημοσίευση από το Protagon.gr]

15.12.13

Αμεση Εκλογή προέδρου της ΕΕ: στις δημοκρατίες αποφασίζουν οι πολίτες!

[του Πέτρου Τζεφέρη][By Tzeferis Petros]

Βρισκόμαστε ελάχιστους μήνες πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές του 2014, όπου για μια ακόμη φορά θα ακουστεί η φωνή των 500 εκατομμυρίων ευρωπαίων πολιτών των 28 κρατών-μελών (μετά και την ένταξη της Κροατίας) της γηραιάς ηπείρου. Εκλογές που πέραν από την ουσία και τη σκοπιμότητά τους χαρακτηρίζονται πάντα από μια ιδιαίτερη σημειολογία.

Για μια ακόμη φορά οι ευρωπαίοι πολίτες θα κληθούν «ενώπιος ενωπίω» με ένα σύνολο από ερωτήματα και ερωτηματικά: υπάρχει αλήθεια ευρωπαϊκή ταυτότητα και ποια είναι τα στοιχεία που την απαρτίζουν; Πως μπορεί να υπερκεραστεί η «εθνική ταυτότητα» με θετικό τρόπο και πόσο δυνατή είναι μια ενιαία ευρωπαική πολιτική; Ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος του ευρωπαίου πολίτη μπροστά στην κάλπη και γενικότερα; Είναι τελικά περισσότερα τα πράγματα που μας ενώνουν από εκείνα που μας χωρίζουν και αν ισχύει αυτό είναι αυτά ικανά να οδηγήσουν σύντομα στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση; Θα βαδίσει τελικά η ΕΕ προς το σχήμα των Ενωμένων Πολιτειών της Ευρώπης, ή στο τέλος θα παραμείνει ένα πλαίσιο συνεργασίας και ανταγωνισμού ανάμεσα σε διαφορετικά κράτη, τα οποία απλώς θα συμμετέχουν στο ίδιο οικοδόμημα; Και η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση θα παραμείνει εσαεί ένα άπιαστο όνειρο που θα το εξαγγέλλουν μόνο οι πολιτικοί κλείνοντας το μάτι κάθε φορά στην άγνοια και στην ευπιστία των πολιτών;

Επιπλέον, οι επικείμενες εκλογές αυτές θα είναι ακόμη πιο σημαντικές ως οι πρώτες μετά την έναρξη ισχύος της Συνθήκης της Λισαβόνας, η οποία αναβαθμίζει το ρόλο του Ευρωπαίου πολίτη ως πολιτικού παράγοντα στην ΕΕ. Σύμφωνα με τη συνθήκη αυτή, τα αποτελέσματα των εκλογών θα πρέπει να παίρνονται υπόψη κατά την ανάδειξη της υποψηφιότητας για τη θέση του μελλοντικού επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δηλ. του μελλοντικού «πρωθυπουργού» της ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα, το κοινοβούλιο εκλέγει πλέον τον Πρόεδρο της ΕΕ, βάσει της προεπιλογής που κάνουν οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων και που λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών. Αυτό αποτελεί μια σημαντική καινοτομία η οποία μάλιστα παραπέμπει σε μια πιο δημοκρατική λειτουργία και δημιουργεί προσδοκίες για το μέλλον σε μια ενδεχόμενη άμεση εκλογή.

Εντούτοις, η άποψή μας  είναι ότι ο καλύτερος τρόπος για την διαδικασία αυτή είναι η άμεση εκλογή του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τους πολίτες την ημέρα των εκλογών. Με τον τρόπο αυτό εκτός της μεγαλύτερης συμμετοχής των ψηφοφόρων, αυξάνεται η νομιμότητα των αποφάσεων της Επιτροπής και ενισχύεται η δημοκρατία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ισως μάλιστα μια τέτοια κίνηση καταφέρει να κεντρίσει το ενδιαφέρον των ευρωπαίων πολιτών για τη συμμετοχή στα μεγάλα ευρωπαϊκά θέματα και τις προκλήσεις που απαιτούν ενιαίες πολιτικές και ευρύτερη συναίνεση: το περιβάλλον, τη βιώσιμη ανάπτυξη, τη μεταναστευτική πολιτική, την ανεργία, τις κοινωνικές ανισότητες, τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό κλπ. Hic rhodus, hic saltus!

11.12.13

Για σένα Μάνη...

Μια μοναδική μανιάτικη βραδιά οργανώνει την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013 - στο κέντρο της Αθήνας - η Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών, σε συνεργασία με τον εκδοτικό οίκο «Αδούλωτη Μάνη»!

Με αφορμή την έκδοση τού πολυσέλιδου βιβλίου «Για Σένα Μάνη» από τον Πέτρο Κασιδόκωστα –Ασπαλαθρό, όπου με εκφραστικό μέσο την μανιάτικη ντοπιολαλιά, το μανιάτικο γλωσσικό ιδίωμα, την συγκλονιστική γλώσσα τού μανιάτικου μοιρολογιού, αλλά και θαυμαστή επιβίωση τής αρχαιοελληνικής δωρικής, ο λαϊκός ποιητής τής Μάνης υμνεί την πατρώα γη, αλλά και σχολιάζει -εύστοχα και καυστικά πάντοτε- επίκαιρα θέματα που αφορούν τους Μανιάτες και όλους τους Έλληνες!

(οδός Γερανίου 41, πεζόδρομος, πλησίον πλατείας Ομονοίας, στις 6.30μμ.)




Για τη Μάνη 
Δεν είν’ η Μάνη δημοχιά, σουλάτσο να περάσεις,
η Μάνη έναι βασίλισσα, Γενναίοι τη(ν) φυλάνε(…)
Εκράτησα σαν φυλαχτό, όπως φανάρι φωτεινό
όλα τα πατρογονικά και όλα τα μανιάτικα(…)
Η Γλώσσα μας η μητρικιά όπως το μέλι έναι γλυκιά
κρύβει αγάπη και στοργή, αντίδραση, ανυπακουή,
την έχου μέσα στη (γ)καρδιά, σε κάθε απόκρυφη γωνιά(…)
Δεν έναι λέου εθνικισμός, μανιάτικος εγωισμός
την Ιστορία να κρατάς και του(ς) Προγόνους να τιμάς.
Έναι τη(ς) μνήμης οφειλή, για να κρατιέται η Φυλή
ανάμεσα στο σύνολο, ξέχωρο υποσύνολο,
να ‘χει ζωή κι οντότητα, όνομα και ταυτότητα(…)
Το δέντρο χρειάζεται νερό για να κρατιέται ανθηρό!(…)
Λέου κι εγώ τ’ όγοιος ξεχνά, τα ιστορικά τα γεγονά
στη Μνήμη έχει μπλουχιστεί (=ευνουχιστεί) και σα(ν) φυλή έχει σβηστεί.
Η Ιστορία το λοιπό(ν) έναι σπουδαίο αγαθό
μαθαίνεις που γεννήθηκες, τίλογου γαλουχήθηκες
τη θέση, τη(ν) καταγωγή, πο’ ‘χει ο καθένα(ς) μας στη Γη,
έναι η Μνήμη για το χτες κι όγοιος τη σβήνει έναι χαφιές,
μοιάζει με ξέθωρο πανί χωρίς αξία και τιμή(...)

10.12.13

John Lennon: Nobody Told Me...

Πέρασαν 33 χρόνια από τη δολοφονία του Τζον Λένον, τη νύχτα της 8ης προς 9η Δεκεμβρίου 1980, στη Νέα Υόρκη. Πυροβολήθηκε έξω από το σπίτι του, μπροστά στα μάτια της γυναίκας του, στην οποία απηύθυνε τον τελευταίο λόγο ξεψυχώντας, που ήταν μόνο μια λέξη: «Γιατί;». Εως την ύστατη στιγμή του ιερού χρόνου ο άνθρωπος αυτός δεν σταμάτησε να αναρωτιέται. Ακόμη και για το θάνατό του. Για τη φονική επίθεση εναντίον του.

Σε αυτά τα χρόνια, που μεσολαβούν από το 1980, ο κόσμος άλλαξε. Ο Λένον, ένας ιδιοφυής, που ποτέ δεν ξέχασε ότι κατάγεται από την εργατική τάξη, είχε συλλάβει τις αλλαγές που συντελούνταν, είχε αναγνώσει τα όσα θα ακολουθούσαν, καταγράφοντας όσα έβλεπε σε ένα τραγούδι που σήμερα αποκτά προφητικές διαστάσεις

Στο Nobody told me (there'd be days like these) - «Κανείς δεν μου είπε ότι θα έλθουν τέτοιες μέρες», ο Λένον περιέγραφε με απλές λέξεις, 33 χρόνια πριν, τις καταστάσεις και το αίσθημα αυτών που τώρα μας πνίγουν. Οσων ζούμε σήμερα στο δυτικό κόσμο.

Την επέλαση του ατομικισμού και του ναρκισσισμού στις κοινωνίες, τον καταναλωτισμό μαζί με την ασημαντολαλιά και την αδιαφορία, που κατευθύνονται μαζικά στο δημόσιο χώρο, μέσω των social διαύλων, από άτομα που έχουν χάσει την ιερότητα του ανθρώπινου προσώπου. Την άνοδο του νεοναζισμού. «Everybody's talking and no one says a word/Everybody's making love and no one really cares/ There's Nazis in the bathroom just below the stairs».

Το 2013 όλοι μιλούν. Και γράφουν. Πόσοι όμως από αυτούς έχουν πράγματι κάτι σημαντικό να πουν; Και πάνω από όλα, ποιοι από αυτούς γίνονται επικίνδυνοι για την εξουσία;

Συνέχεια από το πρωτότυπο,enet.gr

9.12.13

Αγία Βαρβάρα, η προστάτιδα των μεταλλείων!

Θα σας διηγηθώ ένα περιστατικό που έγινε καμιά δεκαπενταριά χρόνια πριν, όταν είχα βρεθεί τέτοιες μέρες στην Τήνο για κάποια πραγματογνωμοσύνη στα λατομεία του νησιού. Είχαν τελειώσει, θυμάμαι, οι έλεγχοι που διήρκεσαν 2-3 μέρες και το πρόγραμμα ήταν της Αγίας Βαρβάρας ανήμερα να επιστρέψω στο κλεινόν άστυ.

3.12.13

Et in Arcadia Ego

Πρώτη Δεκέμβρη και η Αρκαδική γη υποδέχεται τον χειμώνα.

Από το παράθυρο του γραφείου μου, μόνιμος και πιστός φίλος, δικός μου στα ατέλειωτα διαβάσματα και του Πανεπιστημίου μας ολόκληρου, το όρος Μαίναλο με την Θεϊκή Θωριά του.

Τα ψηλά έλατα που μας περικυκλώνουν και μας κατακλύζουν με ανοιχτά κλαριά και με διάχυτο φύλλωμα που σαν πυκνό μαλλί ή σαν μια δασύτριχη και μαλακή βούρτσα, υποδέχονται την δυνατή βροχή για να τα ποτίσει και ετοιμάζονται πιότερο από ποτέ να καλυφθούν από τις νιφάδες του χιονιού που θα επιφέρει ο επερχόμενος βαρύς χειμώνας.

Δεν υπάρχει μεγαλύτερο δώρο από τον Θεό και από την Τύχη να ζεις στην Αρκαδία και καθημερινά να ατενίζεις το Μαίναλο και τα βήματα που καθορίζουν τον βίο που διάγεις να αφήνουν τα φευγαλέα ίχνη τους στην σκιά του μεγαλειώδους Αρκαδινού Όρους.

Η Αρκαδία, ο Παράδεισος των Ελλήνων, όπως αναφέρεται στους άπειρους Ελληνικούς Μύθους και κυρίως στα ποιήματα του μαγευτικού βουκολικού ποιητή, αθάνατο στο πέρασμα των αιώνων και στολισμένο με το Θεϊκό Όνομα, Θεόκριτος!

Τα ποιήματα του Θεόκριτου, τις περίφημες Εκλογές, αγάπησαν με πάθος ο Βιργίλιος και ο Οβίδιος για να θέσουν τα θεμέλια του Αρκαδισμού που φώτισε την Αναγέννηση και τους Νεώτερους Χρόνους από την Ευρώπη μέχρι την Αμερική.

Την σκυτάλη από τους μεγάλους Λατίνους ποιητές την έλαβε ο Θεϊκός Δάντης για να περιγράψει και να υμνήσει την Αρκαδία μέχρι το ατέλειωτο ύψος του πνεύματος του στην Θεία Κωμωδία.

Ουκ έστιν αριθμός για να προσδιορίσει κανείς πόσοι καλλιτέχνες των γραμμάτων και των τεχνών στους νεώτερους χρόνους ύμνησαν την Αρκαδία.

Ο δραματουργός Sannazaro με την δική του Αρκαδία στις αρχές του 16ου αιώνα ενέπνευσε τον θαλασσοπόρο Τζοβάννι Βερατζάνο για να ονομάσει ουκ ολίγες περιοχές της Αμερικής που ανακάλυψε Αρκαδία.

Τον 17ο αιώνα ο Γάλλος ζωγράφος Πουσέν ζωγράφισε τον πίνακα "Οι Ποιμένες της Αρκαδίας" που βρίσκεται σήμερα στο Λούβρο με την χαρακτηριστική φράση του Et in Arcadia Ego που σημαίνει κι εγώ βρίσκομαι στην Αρκαδία ή πιο ελεύθερα κι εγώ θα ήθελα να είμαι στην Αρκαδία.

Αλλά η αποθέωση του Αρκαδισμού στους νεώτερους χρόνους γνωρίζει την αποκορύφωση της στον Ρομαντισμό!

Η Αρκαδία και το Μαίναλο γίνονται ποιητικό έργο ύμνου, θαυμασμού και έρωτα στην γραφή των πιο σημαντικών ποιητών της Ευρώπης.

Από τους μόνιμα ερωτευμένους και εκστασιασμένους με την Αρκαδική γη τους Γερμανούς Γκαίτε και Σίλλερ μέχρι τον Άγγλο Τζων Κητς που πέθανε νεότατος υμνώντας την Ελλάδα και την Αρκαδία το 1821 μόλις 26 ετών στη Ρώμη.
Καταπονημένος από την φυματίωση δεν πρόλαβε να δώσει την μάχη μαζί με τον συμπατριώτη του Λόρδο Βύρωνα στον αγώνα της Εθνικής Μας Παλιγγενεσίας.

Κλείνω αυτό το μικρό μου σημείωμα αφημένος στη θέα του παραθύρου του γραφείου μου και στα σύννεφα που κοντοζυγώνουν το Ελατόδασος του Μαινάλου.

Φέρνοντας στο μυαλό μου την Ωδή σε μία Ελληνική Υδρία του Τζων Κητς:
Of deities or mortals, or of both,
In Tempe or the dales of Arcady?
What men or gods are these? What maidens loth?
What mad pursuit? What struggle to escape?
What pipes and timbrels? What wild ecstasy?

[Πάνος Ευαγγελόπουλος]