29.7.14

Τα επικαιροπο​ιημένα ψηφιακά δεδομένα των Λατομικών Περιοχών της χώρας στο διαδίκτυο


H Διεύθυνση Πολιτικής Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΚΑ στο πλαίσιο των εργασιών υποδομής που υλοποιούνται για την επικαιροποίηση των στοιχείων της τηρούμενης ψηφιακής βάσης δεδομένων (http://www.latomet.gr), προχώρησε στην συγκέντρωση, καταγραφή και ηλεκτρονική καταχώρηση των Λατομικών Περιοχών (ΛΠ) της χώρας, όπως αυτές έχουν καθοριστεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Οι Λατομικές Περιοχές (Λ.Π.) όπου χωροθετούνται τα λατομεία αδρανών αποτελούν το θεσμικό εργαλείο της χωροθέτησης και του βιώσιμου σχεδιασμού των αδρανών υλικών από πρωτογενείς πρώτες ύλες.

• Η διαθέσιμη εφαρμογή θέασης των πολυγώνων Λατομικών Περιοχών (ΛΠ) καθώς η σχετική κατηγοριοποίησή τους (ενεργοποιημένη, αποχαρακτηρισμένη κλπ.) είναι προσβάσιμη μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης:

  http://www.latomet.gr/lp_adranon.

• To πολυγωνικό διανυσματικό σύνολο δεδομένων το οποίο απεικονίζει όλες τις Λατομικές Περιοχές (ΛΠ) είναι επίσης διαθέσιμο με τη μορφή shape file αρχείου (.shp) στον ακόλουθο σύνδεσμο : 


26.7.14

Σπάνιες γαίες στην Ελλάδα!

24.7.14

Ακόμα υψηλότερα ο κλάδος Μαρμάρων για το 2013 !


[του Πέτρου Τζεφέρη] [by Tzeferis Petros]

Παρά τις σοβαρές επιπτώσεις της κρίσης στην εγχώρια κατανάλωση οικοδομικών προϊόντων, ο κλάδος των προϊόντων μαρμάρου αλλά και διακοσμητικών πετρωμάτων,  κατάφερε  και για το 2013 να διατηρήσει τις παραγωγικές επιδόσεις του αλλά και το βαθμό απασχόλησης σε επιστημονικό και εργατοτεχνικό προσωπικό.

Σε αυτό συνέβαλε και η ποιοτική ανωτερότητα του ελληνικού μαρμάρου (χρώματα, φυσικομηχανικά χαρακτηριστικά κλπ) που αποτελεί σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα των επιχειρήσεων του κλάδου στις εξαγωγικές δραστηριότητες. Ενδεικτικά, μόνο στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, υπάρχουν πάνω από 50 ενεργά λατομεία μαρμάρων και οι εργαζόμενοι της συγκεκριμένης περιφέρειας στον κλάδο εκτιμώνται σε 4.000-5.000 άτομα.

Τη διετία 2012-2013, συνεχίστηκε ο εξαγωγικός προσανατολισμός του ελληνικού μαρμάρου (μέχρι και 75-80% της συνολικής παραγωγής μαρμαρικών προϊόντων) με παράλληλη συρρίκνωση της εσωτερικής αγοράς, η οποία άλλοτε ξεπερνούσε το 50% της παραγωγής. Από το προϊόν που εξάγεται, πάνω από το 40% κατευθύνεται πλέον προς την Κίνα και το υπόλοιπο εξαγόμενο μάρμαρο διατίθεται σε χώρες της Μέσης Ανατολής, στις ΗΠΑ και σε μικρότερο βαθμό στην ευρωπαϊκή αγορά.

Συγκεκριμένα, η παραγωγή στο σύνολο των μαρμαρικών προϊόντων (ογκομάρμαρα, ξοφάρια, λατύπες κλπ) για τη διετία 2012-2013 ξεπέρασε το 1 εκατ. τον. ετησίως (πάνω από 400 χιλ. κυβ. μ. συνολικά σε μαρμαρικούς όγκους) ενώ η παραγωγή σχιστολιθικών πλακών και γενικότερα διακοσμητικών πετρωμάτων διατήρησε σε μεγάλο βαθμό τις προηγούμενες επιδόσεις της, 160-180 χιλ. κυβ. μ. προϊόντων ετησίως, ποσότητα που επίσης σε μεγάλο βαθμό κατευθύνθηκε σε αγορές του εξωτερικού. Αν εξετάσει κανείς μόνο την περιοχή της Καρύστου Ευβοίας, τα ενεργά λατομεία σχιστολιθικής πέτρας για το 2013 υπερέβησαν τα 50, με 500 και πλέον άμεσα εργαζόμενους, με παραγωγή που υπερέβη τα 3.5-4 εκατ. τ.μ πλακών (100-130 χιλ. κυβ. μ.) και κύκλο εργασιών που στο σύνολό του υπερέβη τα 30 εκατ. € για το 2013.

Πλήρες Αρθρο 

Without mining we’d all be living in caves

RECENTLY I challenged Green groups to name one place in Australia where they would support a new mine and one place in Australia where they would support oil or gas exploration and processing.

The response was predictable. I’m still waiting for an answer. Meanwhile, Green groups published responses to my articles which were full of broad principles and motherhood statements but no specifics.

There was also the usual flurry of internet outrage. And what I found extraordinary is there are apparently educated individuals who have no idea that most of the items they use and rely on every day come from mining. It’s a bit like the person who buys meat from the supermarket and recoils when they hear of someone killing a cow.

22.7.14

Οι ΛΑΤΟΜΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (ΛΠ) ως θεσμικό εργαλείο για το σχεδιασμό της πρωτογενούς παραγωγής αδρανών υλικών

21.7.14

Νέο δασικό νομοσχέδιο και εξορυκτική δραστηριότητα

Εισήχθη προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη δασική νομοθεσία, την ιδιωτική πολεοδόμηση, τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς και την ανάπτυξη των εγκαταλελειμμένων οικισμών.
Ειδικότερα µε τις διατάξεις του παρόντος νοµοσχεδίου οι οποίες αφορούν την εξορυκτική δραστηριότητα επηρεάζονται οι  λατομικές και μεταλλευτικές εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης, οι λατομικές περιοχές, τα δημόσια έργα και τα ΑΕΕΚ. 

Άρθρο 28 παρ.21. Με τις διατάξεις της παραγράφου 21 επιδιώκεται η κατά το δυνατόν µικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος σε περιοχές που δεν έχουν µεν καθοριστεί λατοµικές περιοχές αλλά εκτελούνται έργα µεγάλης Εθνικής σηµασίας (αιτιολογική εκθεση). Στις περιπτώσεις αυτές προβλέπεται ότι τα απαιτούµενα αδρανή υλικά θα εξασφαλιστούν «με επέκταση (!) των λειτουργούντων λατοµείων αδρανών υλικών σε όµορες δασικές εκτάσεις και αναδασωτέες εκτάσεις (!) για τις οποίες όµως έχει εκδοθεί άρση αναδάσωσης σύµφωνα µε τα προβλεπόµενα στις διατάξεις του άρθρου 44 του ν. 998/1979. Προκειµένου για δηµόσιες εκτάσεις η εκµίσθωση στους εκµεταλλευτές των υφιστάµενων λατοµείων γίνεται µε απευθείας σύµβαση, κατ΄ ανάλογη εφαρµογή της προβλεπόµενης στην παράγραφο 2 του άρθρου 5 του ν. 1428/1984 διαδικασίας, όπως ισχύει, και των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του ν. 1428/84 (ΦΕΚ 43 Α), όπως προστέθηκαν µε τον ν. 2947/2001 (ΦΕΚ 228 Α)». Επίσης προβλέπεται ότι µετά την ολοκλήρωση των έργων αυτών θα γίνει αποκατάσταση του συνόλου της έκτασης. 

Αρθρο 35. Ρυθµίζονται θέµατα κήρυξης εκτάσεων ως αναδασωτέων λόγω καταστροφής της δασικής βλάστησης µετά από πυρκαγιά ή άλλη αιτία που βρίσκονται σε νόµιµη αλλαγή χρήσης, όπως πχ οι λατοµικές ζώνες. Ειδικότερα προβλέπεται ότι δεν κηρύσσονται αναδασωτέες οι χωροθετηµένες λατοµικές ζώνες, που αποτελούν υποδοχείς λατοµικών δραστηριοτήτων, οι οποίες συγκεντρώνονται σε συγκεκριµένες θέσεις για να µην επιβαρύνεται το φυσικό περιβάλλον µε τη διασπορά τους. Με τον τρόπο αυτό τροποποιείται το άρθρο 38 του ν. 998/79 που προβλέπει την υποχρέωση κήρυξης ως αναδασωτέας κάθε έκτασης που έχει καθοριστεί ως λατομική περιοχή εντός δασών ή δασικών εκτάσεων και που εν συνεχεία απώλεσε τη δασική της βλάστηση από οποιαδήποτε αιτία.

Αρθρο 52. Στο άρθρο 52, εκσυγχρονίζονται και ενοποιούνται οι υφιστάµενες σε διάφορα νοµοθετήµατα διατάξεις που αφορούν στη λειτουργία µεταλλευτικών και λατοµικών δραστηριοτήτων σε δάση και δασικές εκτάσεις και ρυθµίζονται θέµατα βιοµηχανικών εγκαταστάσεων στις εκτάσεις αυτές (αιτιολογική έκθεση). Ρυθµίζονται τα θέµατα των ερευνών για ανεύρεση µεταλλευτικών και λατοµικών κοιτασµάτων, ο τρόπος αδειοδότησης τους ανάλογα µε το προστατευτικό καθεστώς της έκτασης, ο τρόπος εκµετάλλευσης και πρώτης επεξεργασίας και ο τρόπος αποκατάστασης µετά την ολοκλήρωση της εκµετάλλευσης. Προβλέπεται επίσης ότι σε περίπτωση που η αποκατάσταση της βλάστησης είναι ανέφικτη για λόγους ανεξάρτητους από την θέληση του παραχωρησιούχου, αυτός υποχρεούται να αναδασώσει έκταση πενταπλάσιου εµβαδού που θα του υποδείξει η δασική υπηρεσία. Η µη συµµόρφωση του υπόχρεου προς τα ανωτέρω, συνεπάγεται την επιβολή σε αυτόν των σχετικών δαπανών για την αποκατάσταση.

Αρθρο 52 παρ.1. Η διενέργεια ερευνών δια γεωλογικών, κοιτασµατολογικών, γεωφυσικών και γεωχηµικών µεθόδων δεν απαιτεί έγκριση επέµβασης, παρά µόνο ενηµέρωση της αρµόδιας ∆ασικής Αρχής. Αντάλλαγµα χρήσης για την επέµβαση αυτή δεν καταβάλλεται.

Αρθρο 52 παρ. 2. Η εκµετάλλευση µεταλλείων και λατοµείων εντός δασών, δασικών εκτάσεων κλπ. δια της εξορύξεως, διαλογής, επεξεργασίας µηχανικής, εµπλουτισµού, παραγωγής κονιαµάτων σκυροδεµάτων και ασφαλτοµιγµάτων και αποκοµιδής µεταλλευτικών ή λατοµικών ορυκτών, η διάνοιξη οδών προσπέλασης, η ανέγερση εγκαταστάσεων που εξυπηρετούν τις ανάγκες της εκµετάλλευσης αυτών και η εναπόθεση στείρων ή καταλοίπων ή των υπολοίπων της βιοµηχανικής επεξεργασίας των µεταλλευµάτων σε ειδικούς προς τούτο χώρους, επιτρέπεται µετά την έκδοση της ΑΕΠΟ και της πράξης της παραγράφου 6 του άρθρου 45. Για την επέµβαση αυτή καταβάλλεται αντάλλαγµα χρήσης που αφορά στην επέµβαση στην επιφάνεια του εδάφους.

Αρθρο 52 παρ. 4 και άθρο 51 παρ. 11. Είναι δυνατή επίσης η εγκατάσταση συστηµάτων εναλλακτικής διαχείρισης απορριµµάτων (ΑΕΚΚ) σε αργούντα λατοµεία που δεν αποκαταστάθηκαν προκειµένου να µην δοθούν για το σκοπό αυτό άλλες δασικού χαρακτήρα εκτάσεις. Η εγκατάσταση των συστηµάτων αυτών διενεργείται επί τη βάσει εγκεκριµένης µελέτης, σύµφωνα µε την οικεία απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων αποκατάστασης του τοπίου και της δασικής βλάστησης και κατά τα οριζόµενα στις παρ. 1 έως 3 του άρθρου 30 του ν. 4030/2011 (ΦΕΚ Α’ 249), όπως ισχύει. Οι ανωτέρω εγκαταστάσεις είναι προσωρινές και αποµακρύνονται µε την ολοκλήρωση του έργου της αποκατάστασης. Στα λατοµεία αυτά συµπεριλαµβάνονται και τα οριζόµενα στο άρθρο 33 του ν. 3164/2003 (Α΄ 176) ως θέσεις κατάλληλες για εγκαταστάσεις ολοκληρωµένης διαχείρισης αποβλήτων (ΟΕ∆Α). (άρθρο 51 παρ.11)

Αρθρο 51 παρ.11 εδάφιο 2 α και 2 β. Επιτρέπεται η χρήση της περίσσειας εκσκαφών από την κατασκευή δηµόσιων έργων, στα οποία περιλαµβάνονται και τα έργα µε σύµβαση παραχώρησης καθώς και η χρήση των αδρανών καταλοίπων που προκύπτουν από τις µονάδες επεξεργασίας των ΑΕΚΚ και της περίσσειας εκσκαφών από την κατασκευαστική δραστηριότητα ιδιωτικών έργων για την αποκατάστασή ανενεργών λατοµείων ανεξαρτήτως του ιδιοκτησιακού καθεστώτος τους, µετά από εκπόνηση ειδικής µελέτης και έκδοση ΑΕΠΟ.

Αρθρο 51 παρ.11 εδάφιο 3. Ειδικότερα η αποκατάσταση των ανενεργών λατοµείων που ανήκουν στο ∆ηµόσιο, στους Ο.Τ.Α. και στα ΝΠ∆∆γίνεται µε µέριµνα των εγκεκριµένων συστηµάτων εναλλακτικής διαχείρισης ΑΕΚΚ τα οποία βαρύνονται με τις δαπάνες των µελετών και των εργασιών αποκατάστασης.

19.7.14

Ποιος μας παίρνει τον χρυσοφόρο πυρίτη;

Με λένε χρυσοφόρο πυρίτη και στα 2013-2014 οδεύω προς την Κίνα... Ευελπιστώ κάποτε να μένω στον τόπο μου την Ελλάδα και να παράγω ουγκιές... Ουγκιές από χρυσάφι!

Σύμφωνα με τα στατιστικά για τον Ορυκτό Πλούτο που τηρεί σε ετήσια βάση το ΥΠΕΚΑ, εντός του 2013 η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ ΑΕ κατεργάστηκε 552,6 χιλ. τον. παλαιού τέλματος της περιοχής Ολυμπιάδας, από την οποία προήλθαν περίπου 64.837 τον. συμπυκνώματος χρυσοφόρου αρσενοπυρίτη, με μέση σύσταση Ag= 40,52 gr/τον. και Au=22,50 gr/τον. Η κατεργασία αυτή έγινε στο πλαίσιο αποκατάστασης του περιβάλλοντος της περιοχής Ολυμπιάδας στη Χαλκιδική από τις παλαιές μεταλλευτικές εκμεταλλεύσεις. Από το συμπύκνωμα αυτό διατέθηκαν στην Κίνα 49.832 τον. αξίας 21,3 εκατ. ευρώ. Οι Κινέζοι κατεργάζονται το συμπύκνωμα αυτό και παράγουν χρυσό.

Αν η κατεργασία του αρσενοπυρίτη γινόταν στον τόπο μας θα μπορούσαν να παραχθούν πάνω από 50 χιλ. ουγκιές χρυσού, μόνο για το 2013. Η ιδιαίτερη σημειολογία είναι ότι η χώρα μας θα μπορούσε -για πρώτη φορά στα νεότερα χρόνια- να καταστεί παραγωγός χρυσού, και μάλιστα από εργασίες αποκατάστασης περιβάλλοντος οι οποίες λαμβάνουν χώρα στα 265 στρέμματα των τελμάτων της παλαιάς εκμετάλλευσης στην Ολυμπιάδα, όπου περιέχονται συνολικά πάνω από 2,4 Mt χρυσοφόρου πυρίτη. Δηλαδή, θα επιτυγχάναμε ταυτόχρονα και αποκατάσταση περιβάλλοντος και παραγωγή χρυσού!

Δυστυχώς, οι χρυσοφόροι πυρίτες, εξαιτίας της μη ύπαρξης μεταλλουργικής μονάδας παραγωγής χρυσού στον τόπο μας, εξάγονται στην Κίνα και την υπεραξία καρπούται η χώρα αυτή.

H συνέχεια στο protagon.gr

18.7.14

Το νέο δασικό νομοσχέδιο στη Βουλή

Εισήχθη προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη δασική νομοθεσία, την ιδιωτική πολεοδόμηση, τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς και την ανάπτυξη των εγκαταλελειμμένων οικισμών.

Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση - Βιώσιμη ανάπτυξη οικισμών - Ρυθμίσεις δασικής ναμοθεσίας.

 Με τις νέες ρυθμίσεις, όπως υποστήριξε σε συνέντευξη Τύπου ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος κ. Νίκος Ταγαράς, σε άτυπη συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους, προωθείται ένα νέο μοντέλο «ήπιας οικιστικής ανάπτυξης με περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά».

 Βάσει του συγκεκριμένου μοντέλου, τακτοποιούνται οικοδομικοί συνεταιρισμοί που βρίσκονται σε δάση και δασικές εκτάσεις με ανταλλαγές εκτάσεων, νομιμοποιούνται οικισμοί που είχαν χτιστεί μέσα σε δάση και δασικές εκτάσεις με ευθύνη της διοίκησης, όπως είναι η περίπτωση του Αγίου Στεφάνου και εισάγονται νέες χρήσεις στα δάση και τις δασικές εκτάσεις της χώρας.

 Έτσι πλέον σε δάση και δασικές εκτάσεις θα επιτρέπεται η κατασκευή οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων, κέντρων ιαματικού τουρισμού - θερμαλισμού, μονάδες μεταποίησης αγροτικών προϊόντων, δεξαμενές αποθήκευσης πετρελαιοειδών, ηλεκτροπαραγωγή από συμβατικά καύσιμα κλπ.

Το Άρθρο 52  αναφέρεται στα "Μεταλλεία - Λατοµεία" εντός εντός δασών και  δασικών εκτάσεων καθώς και σε  εγκαταστάσεις  ΑΕΚΚ σε µεταλλεία και λατοµεία των οποίων έπαυσε η λειτουργία για οποιονδήποτε λόγο χωρίς αποκατάσταση, με σκοπό την αποκατάστασή τους.

 Διαβάστε το σχέδιο νόμου 

Διάβαστε την αιτιολογική έκθεση

Διαβούλευση του Σχεδιου Νόμου για τα "Δασικά οικοσυστήματα: Ορισμοί, μέτρα προστασίας, ανάπτυξης και διαχείρισης"

17.7.14

Πολυμεταλλικά Θειούχα Μεταλλεύματα στην Βόρειο Ελλάδα: το χρυσό σκαληνό τρίγωνο



Το «χρυσό» σκαλινό τρίγωνο που περικλείει το δημιουργικό κομμάτι της Ελληνικής Μεταλλείας του σήμερα και το δυναμικό της αύριο, έχει μεταλλοφόρες γωνίες όπου βρίσκονται:
  •  η Χαλκιδική με τις Σκουριές και την Ολυμπιάδα, που κάνουν το χαλκό, το μόλυβδο και τον ψευδάργυρο να λάμπουν σαν άργυρος, πλατίνα, αλλά πάνω από όλα σαν χρυσός, 
  •  η Θράκη, με τις Σάππες, το Πέραμα, την Κίρκη, το Καλιντήρη να δικαιώνουν ολοένα και περισσότερο την φήμη τους, ότι ο χρυσός κρύβει χαλκό, αντιμόνιο και άλλα μέταλλα, 
  •  το Άγκιστρο, που με επικεφαλής τα Μαύρα Λιθάρια, αποτελεί τη νέα «χρυσή» ευκαιρία για δυναμικά απόθέματα μεταλλικών κοιτασμάτων.
Είναι λοιπόν ποτέ δυνατόν μια χώρα και μια γεωγραφική ενότητα ή περιοχή να αγνοήσουν τις αναπτυξιακές δυνατότητες που διαθέτουν? Δεν είναι καιρός να μάθουν όλοι οι πολίτες ότι ο ελληνικός ορυκτός πλούτος είναι εδώ για να δώσει λύσεις σε αρκετά από τα σημερινά προβλήματα? Να καταλάβουν δηλαδή ότι οι Σκουριές, μαζί με το άλλο κοιτασματολογικό δυναμικό στις τρεις γωνίες και το εσωτερικό του «τριγώνου», να κάνουν το «μεταλλευτικό» μέλλον στην Ελλάδα να λάμπει σαν ”χρυσός”;  [Ν. Αρβανιτίδης]

16.7.14

Στον συνάδελφο Χαράλαμπο Ιωσηφάκη, Επιθεωρητή Μεταλλείων Νοτίου Ελλάδος




Οι φίλοι τον φώναζαν Μπάμπο. Για τους παραέξω ήταν ο Επιθεωρητής Μεταλλείων Νοτίου Ελλάδος.

Και για όλους ήταν ένα αιώνιο παιδί. Ηταν καλός, ήταν πράος, ήταν εργατικός. Ποτέ δεν πείραξε, ποτέ δεν φώναξε, ποτέ δεν αρνήθηκε τη βοήθεια.

Επέλεξε να είναι τίμιος. Ηταν άραγε κακό αυτό; Επέλεξε να είναι μόνος. Ηταν άραγε καλό αυτό;

Ο ήλιος μπαίνει και βγαίνει παιχνιδιάρικα σήμερα στο γραφείο μου. Κρύβεται και ξαναβγαίνει. Θελει να παίξουμε, αλλά εγώ δεν νιώθω καλά.

Προτιμούσα να μπουμπουνίζει και να βρέχει. Να ανοίξουμε τις ομπρέλες και να βγούμε στους δρόμους. 
Να πάμε στο δισκάδικο με την κλασική που τόσο σου άρεσε.. και στην οπερα του Bayreuth. Κι από κει στην οδό ονείρων..

Τη τελευταία δεκαετία τούφερνα από κείνο το λιγοστό λάδι που παράγουν τα πεθερικά μου στη Λακωνία. Το απότιστο, το μανιάτικο, το αγουρόλαδο..

Πόσες φορές δεν τούλεγαν «να σου φέρω εγώ» όμως αυτός «εκεί, προτιμούσε το δικό μου». Ηταν φάρμακο έλεγε. Κι ας ήταν από το υστέρημα, κι ας ήταν από την αγριελιά, κι ας μην τρωγόταν χωρίς να σου κάνει βήχα και κόμπο στο λαιμό…

Μια χρονιά, δεν βγήκε καθόλου λάδι. "Μη μου φέρεις άλλο" μου είπε ο Μπάμπος. "Μόνο αν έχεις από αυτό!"


Ετσι εκλεκτικός ήταν και στη δουλειά. Πάντα ακέραιος, ποτέ λειψός, ποτέ με δεύτερες σκέψεις όταν επρόκειτο για την ασφάλεια και την υγεία του πολίτη. 

Εντούτοις πάντα λογικός, μετριοπαθής και συγκαταβατικός, πάντα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον.. 

Κι όμως η μοίρα τόφερε οι καταστάσεις να τον βάλουν στο σκαμνί. Τώρα στα τελειώματα του εργασιακού βίου έπρεπε να αποδείξει ότι δεν ήταν ο ελέφαντας. Ότι δεν ζημίωσε τον τόπο.. Τι ειρωνεία αλήθεια!

Επρεπε να το περάσει κι αυτό. Λίγοι βοήθησαν, η Ειρήνη, ο Δημήτρης, ο Ηλίας, ο Κλεομένης, ο κ. Καράς. Και φυσικά τα παιδιά της ΕΜΝΕ, τα δικά του παιδιά.

Μπορεί το δικαστήριο να τον δικαίωσε, όμως ο πόνος και το παράπονο έμειναν μέσα στα σωθικά. Nα τα κατατρώγουν μέχρι προχθές. 

Μεχρι προχθές που κόπηκε το νήμα της ζωής. Χωρίς να προλάβει να πάρει τη σύνταξή του. Χωρίς να προλάβει να την απολαύσει έστω για λίγο καιρό…

Δεν του είχαν κιλλίβαντα, ούτε ναυτικό τζιπ. Δεν άστραψε ένα φλας. Δεν ακούστηκαν καμπάνες βροντερές και βούκινα τηλεοπτικά.

Τα κανάλια δεν ήρθαν να απαθανατίσουν το γεγονός... Καλύτερα!

Κάποτε, όταν είχα γράψει μια επωδό σε μια κηδεία, μου είχε πει «καλά τα λες, ελπίζω να μην γράψεις τα ίδια και στη δική μου κηδεία..»

Όχι Μπάμπο μου, δεν θα γράψω τα ίδια στην δική σου κηδεία. Θα γράψω καλύτερα..

Και θα πω στα πεθερικά μου να πάψουν να ψάχνουν φέτος για αγουρέλαιο. Γιατί;

Γιατί απλά, χάθηκε εκείνος ο καλός ο άνθρωπος. Και μαζί η μοναδική του ευγένεια και η ψυχική του ανωτερότητα.

Το χάσμα λαίμαργα εκάλυψαν με χώμα, χέρια και μάτια και με τη σπουδή που δίνεται η πόρνη..

Κοιμάται εδώ αυτός που αγαπήσαμε και που μας πόνεσε με του θανάτου του το αιφνίδιο ταξίδι.

…που δεν κατάλαβε ποτέ της μοναξιάς μας τη δειλία!

Ας είναι μόνιμα να κατοικεί στην οδό ονείρων.  Αυτά δεν μπορεί να του τα πάρει κανείς!



[ένας συνάδελφος]

11.7.14

Prof D. Panias: Sustainable Processing of Raw Materials

9.7.14

Εδώ Κοζάνη: Μικρή ΔΕΗ, μεγάλα βάσανα

Για αρχή, ας βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά. Στην ελληνική αγορά ενέργειας δεν υπάρχει κανένα μονοπώλιο εδώ και χρόνια· κάτι περισσότερο από το 35% του ηλεκτρικού ρεύματος παράγεται και διακινείται από ιδιώτες που δραστηριοποιούνται στους χώρους των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και του φυσικού αερίου. Το ποσοστό υπερκαλύπτει τον κανόνα του 30% που προβλέπει η ευρωπαϊκή οδηγία προκειμένου να υπάρχουν στοιχειώδεις όροι ανταγωνισμού.

Ο λόγος για τον οποίο προκύπτει θέμα «μικρής ΔΕΗ» είναι αποτέλεσμα της προνομιακής πρόσβασης της ΔΕΗ Α.Ε. στον λιγνίτη. Η ΔΕΗ Α.Ε. δεν πληρώνει για την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων· αποδίδει (;) στην περιοχή ένα φτωχό ανταποδοτικό τέλος της τάξης του 0,5% επί των μεικτών πωλήσεών της, ανταποδοτικότητα στην οποία μάλιστα δεν συνυπολογίζεται το εξωτερικό κόστος του λιγνίτη (θέμα που, πολύ σωστά, τίθεται από πολλούς). Φανταστείτε, δηλαδή, να είχατε μια επιχείρηση στην οποία δεν θα χρειαζόταν να πληρώσετε για την πρώτη ύλη του προϊόντος που θα εμπορευόσασταν. Ονειρικό!

Αυτό, με τα σημερινά δεδομένα, σημαίνει αποκλειστικότητα για τη ΔΕΗ Α.Ε. στη φθηνή και εμπορικά ανταγωνιστική κιλοβατώρα, κάτι το οποίο μόνο δόκιμο δεν είναι στα πλαίσια της εφαρμογής του υγιούς ανταγωνισμού.

Ο λιγνίτης, με βάση τον ελληνικό μεταλλευτικό κώδικα, θα έπρεπε κανονικά να δημοπρατείται· αντ’ αυτού το ελληνικό κράτος έχει παραχωρήσει στη ΔΕΗ το δικαίωμα εκμετάλλευσης των λιγνιτικών κοιτασμάτων δωρεάν και, μάλιστα, μετά τη μετοχοποίησή της οι ιδιώτες μέτοχοι απέκτησαν ιδιοκτησιακά δικαιώματα που δυσχεραίνουν την άρση της δωρεάν παραχώρησης.

Με τη «μικρή ΔΕΗ» οι ιδιώτες αποκτούν πρόσβαση -εξίσου προνομιακή- στα λιγνιτικά κοιτάσματα. Κάπως έτσι τα ανταποδοτικά οφέλη στην περιοχή θα παραμείνουν στα ίδια -χαμηλά- επίπεδα και αυτό είναι το θέμα που πρώτιστα αφορά την Κοζάνη και τους υπόλοιπους ενεργειακούς δήμους. Η ΔΕΗ κοστίζει στον τόπο δυσανάλογο πλούτο σε σχέση με αυτόν που ανταποδοτικά του επιστρέφει, κάτι που φαίνεται πως θα συμβαίνει και με τη νέα «μικρή ΔΕΗ».

Πέρα από τις αμοιβές των εργαζομένων, πέρα από τις «εξυπηρετήσεις» της ΔΕΗ Α.Ε. σε τοπικούς άρχοντες, η βιομηχανία της ενέργειας χρωστά πολλά στην περιοχή μας και το χρέος αυτό δεν αντισταθμίζεται έτσι εύκολα.

Οι εκτάσεις που θα μπορούσαν να φέρουν πρωτογενή παραγωγή, οι υδάτινοι πόροι που κατασπαταλούνται, τα εδάφη που δεν αποκαθίστανται όπως και όποτε πρέπει και δεν επαναποδίδονται στις τοπικές κοινωνίες όπως και όποτε πρέπει, είναι μόνο ενδεικτικά. Όλα αυτά, σε μια περιοχή εγκλωβισμένη σε ένα μονοδιάστατο παραγωγικό μοντέλο, βιώνοντας παράλληλα μια πρωτοφανή περιβαλλοντική υποβάθμιση.

Νομοί ολόκληροι «λαμπαδιάζονται» για να φωτιστούν οι υπόλοιποι.

Ήταν ευκαιρία, σε αυτή την συγκυρία, να προβάλουμε τόσα κι άλλα τόσα σαν διεκδικήσεις της περιοχής στο νέο ενεργειακό μοντέλο, ανεξαρτήτως αν η όποια ΔΕΗ προέκυπτε θα ήταν μικρή ή μεγάλη, δημόσια ή ιδιωτική. Δυστυχώς, όμως, μεγάλο μέρος του πολιτικού προσωπικού της περιοχής, ανάμεσα στον αγώνα για ένα δικαιότερο για την περιοχή μας κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας της όποιας ΔΕΗ και την ψηφοθηρία παρέα με τους συνδικαλιστές στις πύλες των εργοστασίων, προτίμησε το δεύτερο.

Έτσι θα τους καταγράψουμε κι εμείς στη μνήμη μας, και θα τους θυμίσουμε τη σημερινή στάση τους όταν, στη μεταλιγνιτική εποχή, η περιοχή μας θα θυμίζει κρανίου τόπο. Και μην μου πείτε πως τα αποθέματα λιγνίτη αρκούν για άλλα 200-500-1000 χρόνια. Λίγη σημασία έχει· και η λίθινη εποχή τελείωσε, άλλωστε.

Όχι, όμως, επειδή τελείωσαν οι πέτρες...

[του Νίκου Μάστορα Γκουλέμα, από το protagon]

8.7.14

Master “Τεχνολογίες Περιβάλλοντος στην Περιβαλλοντική Νομοθεσία”

Ενα νέο και εξαιρετικά ενδιαφέρον Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ειδίκευσης θα προσφερθεί για 2η ακαδημαϊκή χρονιά τον Οκτώβριο του 2014 στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, με έδρα την Ξάνθη.

Το ΜΠΕ αυτό φέρει τον τίτλο «Τεχνολογίες Περιβάλλοντος στην Περιβαλλοντική Νομοθεσία» και αποτελεί πολύτιμο εφόδιο για κάθε νομικό, δικηγόρο ή δικαστή που επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί στον τομέα του περιβάλλοντος. Συνιστά, επίσης, απαραίτητο εργαλείο για κάθε διοικητικό υπάλληλο ή πολιτικό ή κοινωνικό επιστήμονα που πρόκειται να ασχοληθεί με περιβαλλοντικά και οικολογικά ζητήματα. Επιπλέον, η απόκτηση του μεταπτυχιακού αυτού τίτλου προσφέρει συγκριτικό πλεονέκτημα σε κάθε υποψήφιο για διοικητικές θέσεις στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε διεθνείς οργανισμούς, λόγω του διαρκώς εντεινόμενου ενδιαφέροντος της διεθνούς και ευρωπαϊκής κοινότητας για την περιβαλλοντική νομοθεσία.
Καταληκτικές ημερομηνίες υποβολής υποψηφιοτήτων 30 Ιουλίου 2014 και 15 Σεπτεμβρίου 2014 (http://ttoel.beteco.org/)

Σημαντική καινοτομία του προγράμματος αυτού αποτελεί η δυνατότητα απόκτησης του μεταπτυχιακού τίτλου σε 1,5 μόλις έτος εάν ο φοιτητής επιλέξει την πλήρη φοίτηση και κυρίαρχο χαρακτηριστικό του η ευελιξία του, καθώς είναι σχεδιασμένο ειδικά για εργαζόμενους.

Περισσότερα στην ιστοσελίδα (http://ttoel.beteco.org/) και (www.facebook.com/EnvLegislation)

http://www.eanda.gr/prokirykseis-diagonismoi/master-%E2%80%9Ctexnologies-periballontos-stin-periballontiki-nomothesia%E2%80%9D#.U7qAeQlSROo.facebook

5.7.14

Σπάνιες γαίες = το επόμενο πετρέλαιο;

.

Η φράση που χαρακτηρίζει την παγκόσμια αγορά των σπάνιων γαιών είναι μία φράση του παλαιού Κινέζου ηγέτη Deng Xiaoping: «Η Μέση Ανατολή διαθέτει πετρέλαιο, αλλά η Κίνα διαθέτει σπάνιες γαίες». Οι χρήσεις των σπάνιων γαιών περιλαμβάνουν τους ημιαγωγούς, συστήματα λέϊζερ, κινητά τηλέφωνα, υβριδικά αυτοκίνητα, μαγνήτες με μόνιμες μαγνητικές ιδιότητες, εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται σε δορυφόρους, οπλικά συστήματα, υαλουργία, κλπ.

Περίπου το 96% των σπάνιων γαιών παράγονται στην Κίνα. Μάλιστα, σε συγκεκριμένα πέντε στοιχεία η Κίνα διαθέτει εώς και 99.8% της παγκόσμιας παραγωγής. Αυτά είναι: το Δυσπρόσιο, το Νεοδύμιο, το Τέρβιο, το Ευρώπιο και το Ύτριο. Η Δύση γενικότερα δεν έδινε μεγάλη σημασία στις σπάνιες γαίες και χώρες όπως οι ΗΠΑ είχαν αφήσει σχεδόν ανεκμετάλλευτα για πολλά χρόνια τα κοιτάσματα σπάνιων γαιών που διαθέτουν. Π.χ. σύμφωνα με στοιχεία της Αμερικανικής Γεωλογικής Υπηρεσίας, μέχρι και το 2009 δεν πραγματοποιούταν εξόρυξη σπάνιων γαιών στις ΗΠΑ. Δύο βασικοί παράγοντες που συνετέλεσαν σε αυτό: 1) η Κίνα έως το 2010 δεν δημιουργούσε προβλήματα στην προσφορά τους, 2) η πολύ αυστηρή περιβαλλοντική και εργατική νομοθεσία στις δυτικές χώρες καθιστά την εξόρυξη και επεξεργασία των σπάνιων γαιών, ορισμένες φορές, ασύμφορες. 

Ένα γεγονός που συνέβη το Σεπτέμβριο του 2010 άλλαξε τα παγκόσμια δεδομένα στην αγορά των σπάνιων γαιών: ένα κινεζικό φορτηγό πλοίο συγκρούστηκε με δύο πλοία της Ιαπωνικής ακτοφυλακής. Οι Ιάπωνες συνέλαβαν τον Κινέζο πλοίαρχο. Η Κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι για αντίποινα δεν θα προμηθεύει στο μέλλον την Ιαπωνία με σπάνιες γαίες. Στην Ιαπωνία και σε ολόκληρη τη Δύση χτύπησαν οι σειρήνες συναγερμού. Στη συνέχεια, η Κίνα το 2010 αποφάσισε να θέσει φραγμούς στην εξαγωγή των σπάνιων γαιών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να παρουσιασθεί ξαφνικό παγκόσμιο έλλειμα στην αγορά των σπάνιων γαιών. Οι συνέπειες τόσο σε παγκόσμιο οικονομικό-τεχνολογικό όσο και σε γεωπολιτικό επίπεδο θεωρούνται σημαντικές καθώς δεν υπάρχουν υποκατάστατα υλικά που να διαθέτουν αντίστοιχες χημικές ιδιότητες με τις σπάνιες γαίες. 

Τί κάνει ακόμη πιο περίπλοκα τα πράγματα σε γεωπολιτικό επίπεδο; Το γεγονός πως οι εταιρείες-κολοσσοί δεν ρίχνουν χρήματα σε έρευνα για δημιουργία τεχνητών υποκατάστατων των σπάνιων γαιών αλλά για δημιουργία τελικών προϊόντων (π.χ. υβριδικών αυτοκινήτων) τα οποία, απλώς, θα χρησιμοποιούν μικρότερες ποσότητες σπάνιων γαιών. Η περίπτωση απόλυτου μηδενισμού χρήσης των σπάνιων γαιών αποκλείεται. Ποιός ο λόγος; Όπως έγραψε και ένας ειδικός: δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε άτομα και μόρια σύμφωνα με τις δικές μας προδιαγραφές. Ο περιοδικός πίνακας των χημικών στοιχείων είναι συγκεκριμένος και δεν αλλάζει. 

Όσο ο Δυτικός κόσμος καθίσταται όλο και πιο εξαρτημένος σε προϊόντα τα οποία χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη τις σπάνιες γαίες, αυτό θα οδηγεί σε αυξημένη ζήτηση η οποία ωστόσο δεν καλύπτεται από την προσφορά. Το διακύβευμα των σπάνιων γαιών είναι μεγάλο. Οι σπάνιες γαίες είναι ίσως τόσο σημαντικές σε γεωστρατηγικό/γεωπολιτικό επίπεδο, όσο το πετρέλαιο. Η περυσινή διαμάχη μεταξύ Κίνας και Ιαπωνίας για τη διεκδίκηση των νήσων Senkaku ανέδειξε ακόμη μία φορά τη γεωπολιτική και γεωστρατηγική σημασία των σπάνιων γαιών. 

Πέρυσι, σε εκείνη την κρίση, η Κίνα χρησιμοποίησε, ακόμη μία φορά, ως διπλωματικό «όπλο» τη διακοπή προσφοράς σπάνιων γαιών στην Ιαπωνία ως αντίποινα για τη διεκδίκηση της Ιαπωνίας στο σύμπλεγμα των νήσων Senkaku. Σκεφθείτε το εξής: σε εκείνη την κρίση αναδείχθηκετο γεωπολιτικό/γεωστρατηγικό βάρος των σπάνιων γαιών ισόποσο με το βάρος του πετρελαίου συν τη διεκδίκηση χερσαίου και θαλλάσιου χώρου. Μόλις πρόσφατα, η κρίση μεταξύ Κίνας και Ιαπωνίας για τη διεκδίκηση της περιοχής των νήσων Senkaku αναζωπυρώθηκε...

Κλείνοντας θα ήθελα να αναφερθώ σε τρία γεγονότα: 1) Σπάνιες γαίες πιθανώς υπάρχουν στον Ελλαδικό χώρο. 2) Σπάνιες γαίες υπάρχουν και στα βάθη της θάλασσας. 3) Πρόσφατα η Κίνα ανακοίνωσε πως θα ψάξει για σπάνιες γαίες στο φεγγάρι. 

[του  Σωτήρη Ν. Καμενόπουλου]

3.7.14

Ι. Μανιάτης: πιο κοντά στο όραμα...


Ολοκληρώθηκαν στο Ελληνικό Κέντρο του Λονδίνου οι παρουσιάσεις σχετικά με το νέο γύρο παραχωρήσεων υδρογονανθράκων για τις περιοχές του Ιουνίου και νότια της Κρήτης συνολικής έκτασης άνω των 225.000 τετρ. χλμ. Στην παρουσίαση συμμετείχαν άνω των 180 στελεχών πετρελαϊκών εταιρειών, τραπεζικών ιδρυμάτων, εταιρειών παροχής συμβουλών, κα, που εκπροσώπησαν πάνω από 40 μεγάλες και μεσαίου μεγέθους εταιρείες.

Μεταξύ των εταιρειών που συμμετείχαν στην εκδήλωση, ήταν οι BP, EXXONMOBIL, SHELL, TOTAL, CHEVRON, STATOIL, ANADARKO, REPSOL κι άλλες.

Ο υπουργός ΥΠΕΚΑ κ. Ι. Μανιάτης παρουσίασε το πλαίσιο των ερευνών, αλλά και το ευρύτερο γεωπολιτικό πλαίσιο για τη χώρα και στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάκαμψη της οικονομίας, στην κοινωνική αποδοχή και στην πολιτική συναίνεση για την αξιοποίηση των υδρογονανθράκων.

Greece Mega Project, minister I. Maniatis by tzeferisp
 
Από τα 20 θαλάσσια οικόπεδα που μπαίνουν σε διαδικασία δημοπράτησης τα δέκα βρίσκονται στο Ιόνιο ξεκινώντας από την θάλασσα ανοιχτά της Κυπαρισσίας και φθάνοντας μέχρι τα Διαπόντια νησιά βορείως της Κέρκυρας, ενώ, προς παραχώρηση είναι και ένα οικόπεδο νότια της Πελοποννήσου.

Ωστόσο, από τα αποτελέσματα των ερευνών φαίνεται πως προκύπτουν αισιόδοξες προβλέψει για τα κοιτάσματα που έχουν καταγραφεί στη Νότια Κρήτη και για τον λόγο αυτό η περιοχή έχει χωριστεί σε εννέα οικόπεδα τα οποία μπήκαν επίσης στη διαδικασία δημοπράτησης.

Σημειώνεται ότι έχουν αποφευχθεί οι περιοχές κοντά στις ακτές ώστε να προστατευθεί ο τουρισμός.

Ο διαγωνισμός για το γύρο παραχωρήσεων αναμένεται να δημοσιευτεί εντός του τρίτου τριμήνου του έτους.

Για να συμμετάσχει μια εταιρεία στο διαγωνισμό θα πρέπει να αγοράσει 1500 χλμ σεισμικών συν όλα τα δεδομένα για το μπλοκ για το οποίο γίνεται αίτηση και την ερμηνεία των δεδομένων (BEICIP & PGS).

Για κάθε "οικόπεδο" προβλέπεται να γίνει χωριστή αίτηση (δεν επιτρέπεται να κατατεθεί μία αίτηση για περισσότερα μπλοκ), ενώ για την αξιολόγηση των προσφορών θα ληφθεί υπόψη σε ποσοστό 40% η τεχνική προσφορά και σε ποσοστό 60% η οικονομική προσφορά. Τέλος σε περίπτωση κοινοπραξιών δεν επιτρέπεται η συμμετοχή εταιρειών με ποσοστό κάτω από 10%.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος παρουσίασε επίσης το θεσμικό -οικονομικό πλαίσιο που θα διέπει τις έρευνες και στο οποίο περιλαμβάνονται:
  • Ο νέος νόμος για τις παραχωρήσεις, που ενσωματώνει τις τελευταίες τάσεις και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές για τα δικαιώματα παραχώρησης και προσφέρει στους επενδυτές ένα σταθερό, προβλέψιμο και με ίσους όρους για όλους περιβάλλον.
  • Το φορολογικό καθεστώς που προβλέπει μειωμένο συντελεστή (από 40 στο 20%) προκειμένου να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των επενδύσεων.
  • Η Ελληνική Εταιρεία Διαχείρισης Υδρογονανθράκων που έχει συσταθεί και θα αρχίσει να λειτουργεί με αντικείμενο να ρυθμίζει, να αδειοδοτεί και να παρακολουθεί τις δραστηριότητες εξερεύνησης και αξιοποίησης για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου.
  • Οι κανόνες της ΕΕ σχετικά με την ασφάλεια των παράκτιων δραστηριοτήτων εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
  • Τα δεδομένα που προέκυψαν από τις σεισμικές έρευνες σε έκταση 225.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης, καθώς και η ερμηνεία των δεδομένων αυτών από το Γαλλικό Ινστιτούτο BEICIP.

1.7.14

Ο ελληνικός λευκόλιθος (μαγνησίτης) και τα προϊόντα μαγνησίας.