Αρχαίοι Κούροι της Νάξου και Λατομική Δραστηριότητα!
Ναί, φυσικά και είναι στη Νάξο κοντά στο χωριό Μέλανες/Φλεριό. Η Νάξος ειναι ιδιαίτερα πλούσια σε λευκό μάρμαρο καλής ποιότητας που και σήμερα αποτελεί αντικείμενο εντατικής εκμετάλλευσης ιδαίτερα στην περιοχή της Κυνιδάρου.
Οι Νάξιοι προχώρησαν πρώτοι στην χρήση του υλικού αυτού στην αρχιτεκτονική και την πλαστική. Οι τεχνίτες τους ξεκινώντας από τους χώρους των τότε λατομείων ανάμεσα στα χωριά Φλεριό Μελάνων και την Ποταμιά και δουλεύοντας οχι μόνο στη Νάξο αλλά και στην Αθήνα, στην Δήλο, στην Βοιωτία και αλλού πρωτοπόρησαν κατά τον 6ο-7ο πΧ αιώνα στην ανάπτυξη της μνημειώδους μαρμάρινης ελληνικής αρχιτεκτονικής και πλαστικής.
Στα υψώματα της Νάξου που βρέθηκε ο συγκεκριμένος Κούρος αλλά και ακριβώς δίπλα στο μισοτελειωμένο άγαλμα, έχουν διατηρηθεί πλούσια λείψανα της αρχαίας λατομικής δραστηριότητας. Τα αρχιτεκτονικά μέλη και τα γλυπτά αποκτούσαν στο λατομείο χονδρικά το σχήμα τους και στη συνέχεια μεταφέρονταν στον προορισμό τους όπου γινόταν η τελική διαμόρφωσή τους ακριβώς για να μην υποστούν κατά την μεταφορά τους φθορές. Τυχόν ατυχήματα κατά την διαδικασία αυτή, ειδικά αν επρόκειτο για πολύ μεγάλα και εύθραυστα έργα, μπορούσαν να συμβούν οπότε και τα έργα ενίοτε εγκαταλείπονταν στα λατομεία.
Το μαρμάρινο άγαλμα της πρώτης φωτο παρίστανε ένα γυμνό νέο άνδρα σε υπερφυσικό μέγεθος (ύψος 5,5 μ) σε αρχαϊκή μετωπική, αδρανή στάση.. Το πιθανότερο ειναι τα πόδια του να έσπασαν κατά την μεταφορά..Χρονολογείται γύρω στο 570 πΧ.. την εποχή που ισχυροί ευγενείς μας παραγέλλουν μνημειώδη έργα που επιβάλονται με την αυστηρή δομή και το μέγεθος τους..
Υπάρχει και ένα ακόμη παρόμοιο άγαλμα ψηλότερα στο λόφο..του οποίου πρόσφατα βρέθηκαν και τα πόδια τα οποία και εκτιθενται πλέον κοντά του (φωτο)..
Υπάρχει επισης και ο ο υπερμεγέθης κούρος (11 μέτρα) του Θεού Διονύσου, στο Χωριο Απόλλων της Νάξου.. μαζί με δεκάδες τομές στα μάρμαρα και πολλά κομμάτια από μέλη αρχιτεκτονικά, αλλά και απομεινάρια από ημίεργους κούρους.
Να λοιπόν που κάποτε συνδυαζόταν η λατομική δραστηριότητα με την πλαστική και την γλυπτική!
Kείμενο-Φωτογραφίες: Πέτρου Τζεφέρη
3 comments:
Την Πορτάρα την έβγαλα γιατί την ανακάτεψες με άσχετα
Να που μαθαίνουμε και πράγματα που δεν ξέρουμε... Να'σαι καλά για τις σημαντικές προσθήκες σου.
Δημοσίευση σχολίου
Προσβλέπω σε έναν ευπρεπή διάλογο χωρίς κακόβουλα και υβριστικά σχόλια που προσβάλλουν την αισθητική μας αλλά κι εκείνη της ελληνικής γλώσσας. Εντούτοις, όλα τα σχόλια δημοσιεύονται!