TIM JACKSON: ΕΥΗΜΕΡΙΑ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ...
Μπορεί η διέξοδος από την οικονομική κρίση να αντιμετωπιστεί ξεχωριστά από τα περιβαλλοντικά ζητήματα, με την ίδια δηλαδή προσκόλληση στη λογική της οικονομικής μεγέθυνσης;
Η παρούσα οικονομική κρίση ανέδειξε τα αδιέξοδα και τις αδυναμίες ενός μοντέλου οικονομικής υπερ-ανάπτυξης που έχει αφήσει τον άνθρωπο και το περιβάλλον έξω από τους στόχους και την προβληματική αυτού του μοντέλου, παρότι στο επίκεντρο των προγραμματικών αρχών του υποτίθεται ότι βρισκόταν η ευημερία όλου του κόσμου.
Ο Βρετανός οικονομολόγος Tim Jackson, στο βιβλίο του με τίτλο "prosperity without growth" μας υποδεικνύει "Ενα εναλλακτικό μοντέλο διεξόδου από την κρίση", μια "οικολογική μακροοικονομία", προσπαθώντας να δώσει εναλλακτικούς τρόπους επίτευξης της ευημερίας (οικονομικής και, κατ’ επέκταση, κοινωνικής) αναλύοντας μέτρα και ιδέες πέραν από τα τυποποιημένα όρια των υφιστάμενων οικονομικών μοντέλων που προωθούν την υπερ-ανάπτυξη.
Στην πρότασή του γίνεται προσπάθεια να μην αποτελεί ένα ανεδαφικό οικολογικό μανιφέστο, αλλά ένα βιώσιμο οικονομικο-κοινωνικό πρόγραμμα με σεβασμό προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Η παρούσα οικονομική κρίση ανέδειξε τα αδιέξοδα και τις αδυναμίες ενός μοντέλου οικονομικής υπερ-ανάπτυξης που έχει αφήσει τον άνθρωπο και το περιβάλλον έξω από τους στόχους και την προβληματική αυτού του μοντέλου, παρότι στο επίκεντρο των προγραμματικών αρχών του υποτίθεται ότι βρισκόταν η ευημερία όλου του κόσμου.
Ο Βρετανός οικονομολόγος Tim Jackson, στο βιβλίο του με τίτλο "prosperity without growth" μας υποδεικνύει "Ενα εναλλακτικό μοντέλο διεξόδου από την κρίση", μια "οικολογική μακροοικονομία", προσπαθώντας να δώσει εναλλακτικούς τρόπους επίτευξης της ευημερίας (οικονομικής και, κατ’ επέκταση, κοινωνικής) αναλύοντας μέτρα και ιδέες πέραν από τα τυποποιημένα όρια των υφιστάμενων οικονομικών μοντέλων που προωθούν την υπερ-ανάπτυξη.
Στην πρότασή του γίνεται προσπάθεια να μην αποτελεί ένα ανεδαφικό οικολογικό μανιφέστο, αλλά ένα βιώσιμο οικονομικο-κοινωνικό πρόγραμμα με σεβασμό προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Πάντως, θα ήθελα να ξέρω σε τι λάπτοπ γράφει τα έργα του ο διαπρεπής οικονομολόγος, αν χρησιμοποιεί τη σύγχρονη τεχνολογία των ηλεκτρονικών, της ψηφιακής επικοινωνίας, των ασύρματων δικτύων και γενικά όλων διευκολύνσεων που παρέχει η σημερινή εποχή και ο άκρατος καταναλωτισμός της και που όλοι μας με περισσή υποκρισία χρησιμοποιούμε, πλην όμως αρνούμαστε να την σχολιάσουμε κατηγορηματικά σε επικοινωνιακό επίπεδο.
Κι ακόμη αν γνωρίζει την ακριβή προέλευση (παραγωγικό και εμπορικό road map) και τις κοινωνικές επιπτώσεις που έχουν ειδικά στους τόπους παραγωγής των πρώτων υλών (συχνά του 3ου και 4ου κόσμου), για όλα αυτά τα καλούδια της τεχνολογίας με τα οποία έχουμε συνδέσει αναντίστρεπτα την ζωή μας και που κατά την ταπεινή μου άποψη είναι απαραίτητο όχι μόνο να γνωρίζουμε αλλά και να ενστερνιζόμαστε με παραδειγματικό τρόπο στη ζωή μας, ώστε να είμαστε σε θέση να διαμορφώσουμε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της περιβαλλοντικής, οικονομικής και κοινωνικής βιωσιμότητας του κύκλου ζωής τους.
Διαφορετικά η κρίση μας και η πρότασή μας περί βιώσιμης οικονομίας και κυρίως περί βιώσιμης κοινωνίας, μοιάζει περισσότερο θεωρητική αν όχι υποκριτική...
Κάτι σαν το "νόμιμο" που δεν είναι ταυτόχρονα και "ηθικό".... Δεν μπορεί να είναι σε κάθε περίπτωση, όσο κι αν πολλοί θα το ήθελαν..
[του Πέτρου Τζεφέρη]
Κι ακόμη αν γνωρίζει την ακριβή προέλευση (παραγωγικό και εμπορικό road map) και τις κοινωνικές επιπτώσεις που έχουν ειδικά στους τόπους παραγωγής των πρώτων υλών (συχνά του 3ου και 4ου κόσμου), για όλα αυτά τα καλούδια της τεχνολογίας με τα οποία έχουμε συνδέσει αναντίστρεπτα την ζωή μας και που κατά την ταπεινή μου άποψη είναι απαραίτητο όχι μόνο να γνωρίζουμε αλλά και να ενστερνιζόμαστε με παραδειγματικό τρόπο στη ζωή μας, ώστε να είμαστε σε θέση να διαμορφώσουμε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της περιβαλλοντικής, οικονομικής και κοινωνικής βιωσιμότητας του κύκλου ζωής τους.
Διαφορετικά η κρίση μας και η πρότασή μας περί βιώσιμης οικονομίας και κυρίως περί βιώσιμης κοινωνίας, μοιάζει περισσότερο θεωρητική αν όχι υποκριτική...
Κάτι σαν το "νόμιμο" που δεν είναι ταυτόχρονα και "ηθικό".... Δεν μπορεί να είναι σε κάθε περίπτωση, όσο κι αν πολλοί θα το ήθελαν..
[του Πέτρου Τζεφέρη]
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου
Προσβλέπω σε έναν ευπρεπή διάλογο χωρίς κακόβουλα και υβριστικά σχόλια που προσβάλλουν την αισθητική μας αλλά κι εκείνη της ελληνικής γλώσσας. Εντούτοις, όλα τα σχόλια δημοσιεύονται!