Hellastat.gr: Πτώση της εξορυκτικής και λατομικής δραστηριότητας για το 2011
Διττή εικόνα εμφάνισε ο εγχώριος κλάδος ορυχείων και μεταλλείων, όπως προκύπτει από συμπεράσματα μελέτης της Hellastat, καθώς τα προϊόντα που απορροφούνται από την εσωτερική αγορά (αδρανή υλικά, μάρμαρα και βιομηχανικά ορυκτά) χαρακτηρίστηκαν από φθίνουσα ζήτηση, αφού η οικονομική ύφεση έχει περιορίσει σημαντικά την οικοδομική και κατασκευαστική δραστηριότητα, ενώ ευνοημένες παρουσιάζονται οι εταιρείες που έχουν σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό, καθώς σε παγκόσμιο επίπεδο, το 2011, η ζήτηση για τα περισσότερα μεταλλεύματα και ορυκτά ήταν ευνοϊκή.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2011 η εξορυκτική δραστηριότητα άνθρακα και λιγνίτη αυξήθηκε κατά 5,8% ενώ η εξόρυξη μεταλλευμάτων εμφάνισε σημαντική άνοδο 18,4%. Αντιθέτως, η καθίζηση που υπέστη ο κλάδος των κατασκευών συμπαρέσυρε και τη βιομηχανική παραγωγή των λοιπών εξορυκτικών και λατομικών δραστηριοτήτων, η οποία κατά τη διάρκεια του έτους μειώθηκε κατά 15,3%. Η παραγωγή γρανίτη, ψαμμίτη και άλλων λίθων για μνημεία και κτίρια μειώθηκε κατά 53,0%, η παραγωγή ασβεστόλιθου και γύψου κατά 32,5%, ενώ η παραγωγή λιθόκοκκων, ψιλού χαλικιού και λιθόσκονης και αμμοχάλικου κατά 34,1%. Στον αντίποδα, η παραγωγή μαρμάρων και άλλων ασβεστολιθικών λίθων αυξήθηκε κατά 6,3%.
Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 135 επιχειρήσεων. Ο κύκλος εργασιών των Ορυχείων και Μεταλλείων αποτυπώνει τις συνέπειες της οικονομικής ύφεσης για τον κλάδο, αφού υπέστη κάμψη 10,8% και διαμορφώθηκε στα 789,23 εκατ. ευρώ. Το 70% των επιχειρήσεων κατέγραψαν υποχώρηση των εσόδων τους συγκριτικά με το 2010.
Ο κλάδος κατέγραψε σημαντικές απώλειες στα λειτουργικά και προ φόρων κέρδη του. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (ΚΠΤΦΑ) βρέθηκαν στο χαμηλότερο σημείο της τελευταίας τριετίας (-31,6%, στα 71,27 εκατ. ευρώ) ενώ καταγράφηκαν προ φόρων ζημίες 29,36 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο μικτού κέρδους παρουσίασε οριακή πτώση σε 19,5%, ενώ οι δείκτες των κερδών προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (ΚΠΤΦΑ) και κερδών προ φόρων (ΚΠΦ) υποχώρησαν σε 10,6% και -2,4% αντίστοιχα.
Η κεφαλαιακή μόχλευση διατήρησε το οριακό επίπεδο των τελευταίων χρόνων, υποχωρώντας σε 1 προς 1. Η υποχώρηση της λειτουργικής κερδοφορίας οδήγησε τον δείκτη κάλυψης τόκων σε πτώση από 3,6 σε 2,5 φορές. Η γενική ρευστότητα παρουσίασε οριακή κάμψη σε 1,65, ενώ η άμεση ρευστότητα παρέμεινε στο 1,26. Ο εμπορικός κύκλος επιδεινώθηκε κατά περίπου 1,5 μήνα, στις 163 ημέρες. Η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων διαμορφώθηκε σε -1,2%, από 0,8% την προηγούμενη χρήση. kathimerini.gr
Η εξορυκτική/μεταλλουργική βιομηχανία στην Ελλάδα. Δεδομένα 2010-2011.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2011 η εξορυκτική δραστηριότητα άνθρακα και λιγνίτη αυξήθηκε κατά 5,8% ενώ η εξόρυξη μεταλλευμάτων εμφάνισε σημαντική άνοδο 18,4%. Αντιθέτως, η καθίζηση που υπέστη ο κλάδος των κατασκευών συμπαρέσυρε και τη βιομηχανική παραγωγή των λοιπών εξορυκτικών και λατομικών δραστηριοτήτων, η οποία κατά τη διάρκεια του έτους μειώθηκε κατά 15,3%. Η παραγωγή γρανίτη, ψαμμίτη και άλλων λίθων για μνημεία και κτίρια μειώθηκε κατά 53,0%, η παραγωγή ασβεστόλιθου και γύψου κατά 32,5%, ενώ η παραγωγή λιθόκοκκων, ψιλού χαλικιού και λιθόσκονης και αμμοχάλικου κατά 34,1%. Στον αντίποδα, η παραγωγή μαρμάρων και άλλων ασβεστολιθικών λίθων αυξήθηκε κατά 6,3%.
Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 135 επιχειρήσεων. Ο κύκλος εργασιών των Ορυχείων και Μεταλλείων αποτυπώνει τις συνέπειες της οικονομικής ύφεσης για τον κλάδο, αφού υπέστη κάμψη 10,8% και διαμορφώθηκε στα 789,23 εκατ. ευρώ. Το 70% των επιχειρήσεων κατέγραψαν υποχώρηση των εσόδων τους συγκριτικά με το 2010.
Ο κλάδος κατέγραψε σημαντικές απώλειες στα λειτουργικά και προ φόρων κέρδη του. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (ΚΠΤΦΑ) βρέθηκαν στο χαμηλότερο σημείο της τελευταίας τριετίας (-31,6%, στα 71,27 εκατ. ευρώ) ενώ καταγράφηκαν προ φόρων ζημίες 29,36 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο μικτού κέρδους παρουσίασε οριακή πτώση σε 19,5%, ενώ οι δείκτες των κερδών προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (ΚΠΤΦΑ) και κερδών προ φόρων (ΚΠΦ) υποχώρησαν σε 10,6% και -2,4% αντίστοιχα.
Η κεφαλαιακή μόχλευση διατήρησε το οριακό επίπεδο των τελευταίων χρόνων, υποχωρώντας σε 1 προς 1. Η υποχώρηση της λειτουργικής κερδοφορίας οδήγησε τον δείκτη κάλυψης τόκων σε πτώση από 3,6 σε 2,5 φορές. Η γενική ρευστότητα παρουσίασε οριακή κάμψη σε 1,65, ενώ η άμεση ρευστότητα παρέμεινε στο 1,26. Ο εμπορικός κύκλος επιδεινώθηκε κατά περίπου 1,5 μήνα, στις 163 ημέρες. Η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων διαμορφώθηκε σε -1,2%, από 0,8% την προηγούμενη χρήση. kathimerini.gr
Η εξορυκτική/μεταλλουργική βιομηχανία στην Ελλάδα. Δεδομένα 2010-2011.
5 comments:
Φίλοι απλοί, κ φίλοι πολιτικοί, του «ορυκτού πλούτου»
Την ώρα που η παγκόσμια ζήτηση καταγράφει άνοδο για όλα τα ορυκτά κ τα μάρμαρα
Την ώρα που παραγωγή ελληνικού μαρμάρου καταγράφει άνοδο στον εξαγωγικό της τομέα, κ οι προοπτικές είναι ελπιδοφόρες.
Την ίδια ώρα μεγάλη μερίδα του κλάδου του μαρμάρου, που ασχολούταν στο εσωτερικό, προσπαθεί να βρει διέξοδο στις εξαγωγές. Χωρίς όμως να έχει εξασφαλίσει την απαραίτητη Α’ ύλη (κυρίως λόγο της υπερβολικά δύσκολης διαδικασίας αδειοδότησης)
Την ίδια ώρα μεγάλη μερίδα του κλάδου του μαρμάρου που κάνει εξαγωγές δίνει μάχη να διατηρήσει σε λειτουργία τα λατομεία μαρμάρων κ να δημιουργήσει νέα, διότι δίχως επαρκή Α’ υλη είναι μάταιο να ομιλούμαι για εξαγωγές
Την ίδια ώρα μέρος της εχθρικής δημόσιας διοίκησης κάνει ότι μπορεί να αποτρέψει ή απλά αδιαφορεί, σε αντίθεση με την βούληση της πολιτείας…?
Κ ενώ το μάρμαρο φαίνετε ότι προσφέρει κ πάει καλά (σύμφωνα με ΕΛΣΤΑΤ) στην πραγματικότητα καρκινοβατεί κ κινδυνεύει σε ένα εχθρικό αντί-επιχειρηματικό περιβάλλον, ως έρμαιο της κάθε αποκεντρωμένης διοίκησης κ κάθε τοπικής υπηρεσίας.
Κ ενώ πολλά έργα, αρχιτέκτονες κ καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο θέλουν να χρησιμοποιήσουν Ελληνικό μάρμαρο, οι Ελληνικές επιχειρήσεις πασχίζουν κ αγωνιούν αν θα τα καταφέρουν κ θα φανούν αξιόπιστες στην ζήτηση, ως προς την διασφάλιση της Α’ ύλης…
Αυτή την ώρα, η πολιτεία μας, θέλει να καταργήσει ή υποβαθμίσει την Γενική Διεύθυνση Φυσικού Πλούτου επιφέροντας μεγαλύτερο χάος σε κάθε διαδικασία.
Το σωστό θα ήταν να ενισχυθεί ο ρόλος της, λαμβάνοντας πχ περισσότερες αρμοδιότητες στον συντονισμό των Τμημάτων Φυσικών Πόρων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών, καθώς επίσης κ καταλυτικό ρόλο στην επίσπευση κ επίλυση προβλημάτων της γνωμοδοτικής διαδικασίας των επιμέρους τοπικών υπηρεσιών. Εφαρμόζοντας τους νόμους, κ την κυβερνητική πολιτική… Με αναβαθμισμένο επιτελικό ρόλο!!!
Σκεφτείτε αν για την αξιοποίηση του πετρελαίου κ χρυσού εμπλεκόταν κυρίως η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ή κάθε Περιφέρεια (χωρίς έμπειρο επιστημονικό προσωπικό, χωρίς ενιαία στρατηγική πολιτική ), με ένα αδύναμο ΥΠΕΚΑ. Αυτό γίνετε περίπου με τα λατομεία μάρμαρων…
Κ ας μην πιστεύουμε στα περί απλοποίησης των διαδικασιών κ εγκρίσεων με υπεύθυνες δηλώσεις μηχανικών, είναι αστεία κ επικίνδυνα!!!
Απλοποίηση ναι, αλλά δεν είναι αυτός ο τρόπος. Η αδειδότηση λατομείου δεν είναι σύσταση εταιρείας.
ΥΓ: γράφω επειδή δεν πιστεύω ότι μας κυβερνά η τρόικα, άλλωστε οι κυβερνήσεις μας έχουν πράξει πολλές επιπολαιότητες . Πιστεύω πως εάν πρόκειται για άλλη μια μπορεί κ να αλλάξει.
ΥΓ2: task force δεν χρειάζονται μόνο οι ξένες επενδύσεις…
Κι όμως κύριε Ηλιόπουλε. Οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις διατηρούν τις δομές τους ενώ το κεντρικό υπουργείο εξαφανίζεται... Είναι υδροκέφαλο φαίνεται και πρέπει να του κοπεί η κεφαλή.. Την επόμενη μέρα οι αποκεντρωμένες όχι απλώς θα γνωμοδοτησουν αλλά θα νομοθετήσουν κιόλας για την αδειοδότηση των λατομείων μαρμάρων.
Αξιότιμε συμπολίτη,
Είναι η άποψη σας, κ την σέβομαι.
κ επειδή τυγχάνει να συνεργάζομαι με 2 αποκεντρωμένες υπάρχουν λαμπρά έως εξαίρετα παραδείγματα, (κ ελπίζω να ανήκετε σε κάποιο από αυτά).
Κ φυσικά θα πρέπει στελέχη από την αποκεντρωμένη που διαχειρίζονται λατομεία να νομοθετούν, διότι έχουν εμπειρία κ άποψη…
Θα ήταν επικίνδυνο όμως να νομοθετεί η κάθε αποκεντρωμένη… (κ φυσικά μάλλον δεν εννοείτε αυτό)
Προσωπική μου εμπειρία:
1η: Δυο αποκεντρωμένες να ερμηνεύουν τελείως διαφορετικά τον ίδιο νόμο…
2η: Μία αποκεντρωμένη να θέλει να αυξήσει στο μέγιστο τα πάγια μισθώματα, άλλη αποφάσισε μείωση, κ άλλη αποφάσισε πως φέτος δεν θα κάνουν τουλάχιστον αυξήσεις δεδομένης της κατάστασης. Βγάλτε τα συμπεράσματά σας…
3η: Μία αποκεντρωμένη θέλει να έχει λατομεία μαρμάρων κ άλλη θέλει να κλείνει λατομεία μαρμάρων
Γνώμη μου πως για να πάει ένα μαγαζί, (μία επιχείρηση, ένας κρατικός οργανισμός…) καλά: πρέπει να έχει ΜΙΑ κεντρική Διοίκηση. Απλά πράγματα. Φανταστείτε μία μεγάλη εταιρεία που δραστηριοποιείτε στην Ελλάδα, να είχε 7 Διοικήσεις, μία Γενική Διεύθυνση κ 2 Επιθεωρήσεις.
Ας δούμε το Δημόσιο με άλλο μάτι…
Δεν είπα να καταργηθούν οι αποκεντρωμένες, πως όμως θα υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση των ίδιων θεμάτων ?
Χρειάζεται μία ισχυρή ενιαία Διοίκηση με αρμοδιότητες.
Ποιος θα βοηθήσει (στα πλαίσια την νομιμότητας) μία επιχείρηση, να ξεπεράσει ένα γραφειοκρατικό εμπόδιο ?
Ή μήπως δεν υπάρχουν εμπόδια, γραφειοκρατία κ αρνητική διάθεση ?
Δεν υποστηρίζω πως το υπουργείο κ το κάθε υπουργείο δεν έχει τα μειονεκτήματά του, κ δεν χρειάζεται αλλαγές.
Αν τα μειονεκτήματά του ήταν πολλά κ σοβαρά, πιστέψτε με δεν θα είχα αυτή την άποψη…
ΥΓ: δεν κατανοώ οι αποκεντρωμένες σήμερα, περιμένουν να κοπεί το υπουργείο για να γνωμοδοτήσουν, νομοθετήσουν κ γενικά κινηθούν περισσότερο…?
αξιότιμε συνομιλιτή, το πρωί διάβασα το σχόλιο σου φευγαλέα, κ βιάστικα να απαντήσω. τωρα που το ξαναδιάβασα, συνειδητοποιώ οτι μάλλον άλλο εννοούσες απο αυτό βιαστικα καταλαβα κ που απάντησα. η ουσία είναι ίδια
sorry για την παρερμηνεία...
Ευχαριστούμε τον κύριο Ηλιόπουλο για τα εξαιρετικά και μεστότατα σχόλια.
Συμφωνούμε απολύτως.
Δημοσίευση σχολίου
Προσβλέπω σε έναν ευπρεπή διάλογο χωρίς κακόβουλα και υβριστικά σχόλια που προσβάλλουν την αισθητική μας αλλά κι εκείνη της ελληνικής γλώσσας. Εντούτοις, όλα τα σχόλια δημοσιεύονται!