14.6.17

Τζεφέρη Πέτρου: Τα θέματα των Πανελληνίων




Τί σημαίνει αλήθεια ότι το «φετινό άριστα θα είναι το 15-16 στα Μαθηματικά»*; Για κάποιους δεν σημαίνει τίποτε, μόνο ένα απλό shifting στους βαθμούς όπου τη θέση του 20 παίρνει το 15 (ή το 16) και συνακόλουθα οι χαμηλές επιδόσεις που αναμένονται σπρώχνουν τις βάσεις προς τα κάτω…

Μήπως όμως σημαίνει και κάτι άλλο; Ότι δηλαδή κάποιοι υπεύθυνοι έκαναν λάθος και δεν εκτίμησαν σωστά; Μήπως σημαίνει ότι το εκπαιδευτικό τεστ αξιολόγησης δεν είχε το απαιτούμενο «κύρος» και «αξιοπιστία» ώστε να εξυπηρετεί το σκοπό του; Μήπως σημαίνει ότι κάποτε πρέπει και ο αξιολογητής να αξιολογείται, με σκοπό αυτή η μετα-αξιολόγηση να βοηθήσει στη βελτίωση του επιπέδου της επόμενης αξιολόγησης;

Τα θέματα των εξετάσεων, θα πρέπει να συνάδουν με το αντίστοιχο "προφίλ" του μαθήματος που προκύπτει από το ετήσιο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών αλλά και με το αντίστοιχο μέσο επίπεδο διδασκαλίας. Θα πρέπει να μπορείτε να το εκτιμήσετε αυτό, αγαπητοί εισηγητές των θεμάτων, συνδυάζοντας στοιχεία από την εκπαιδευτική διαδικασία στο ιδιωτικό και το δημόσιο σχολείο, ώστε να εισηγηθείτε κατάλληλα θέματα.

Τα θέματα και η δυσκολία τους πρέπει να συνάδουν επίσης και με το (ολιστικό) επίπεδο των πανεπιστημιακών σχολών που υποτίθεται ότι αναμένεται να ανοίξουν τις πύλες τους στους υποψηφίους. Από την καθαριότητα της τουαλέτας μέχρι την υλικοτεχνική υποδομή και το επιστημονικό κύρος του πρυτάνεως.. Που όσοι τις διαβήκαμε προπτυχιακά, μεταπτυχιακά ή ακόμη όσοι διδάσκουμε σε αυτές, ξέρουμε προφανώς τι εννοούμε..

Μήπως πρέπει κάποτε να αρχίσουμε να ερμηνεύουμε και να παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα των πανελληνίων εξετάσεων με αντικειμενικές παραμέτρους; Οι μέθοδοι της στατιστικής χρησιμοποιούνται σήμερα ευρύτατα. Αν γίνει μια ομαδοποιημένη καταγραφή των επιδόσεων, υπολογιστούν τα «μέτρα κεντρικής τάσης» και «διασποράς της κατανομής» των αποτελεσμάτων και αξιολογηθούν οι εξετάσεις συνολικά με βάση τα αποτελέσματα και τις γραφικές επεξεργασίες, οι περισσότεροι θα τρίβουν τα μάτια τους και ορισμένοι θα χάσουν τον ύπνο τους…

Πού είναι, αλήθεια, η χρυσή τομή της κανονικής κατανομής, έστω με μεγαλύτερη ή μικρότερη κύρτωση (περισσότερο ή λιγότερο πλατιά δηλαδή), που αναλογεί στη διακριτικότητα των ερωτήσεων της εξέτασης; Όταν μονίμως κάθε χρόνο έχουμε είτε θετικά κεκλιμένες καμπύλες (εύκολα θέματα) είτε αρνητικά κεκλιμένες καμπύλες (δύσκολα θέματα), όμως σχεδόν πάντοτε μη κανονικές καμπύλες ή καμπύλες κανονικές μεν, αλλά μετατοπισμένες δεξιά ή αριστερά επάνω στην κλίμακα βαθμολόγησης; Οι οποίες αμφότερες περιπτώσεις χρειάζονται επέμβαση και διορθωτικά μέτρα, όπως τουλάχιστον μας υποδεικνύουν οι βασικές αρχές της επιστήμης της εκπαιδευτικής αξιολόγησης;

Η στατιστικά ορθή διαδικασία επέμβασης είναι η μετατόπιση ολόκληρης της κατανομής είτε προς τα αριστερά είτε προς τα δεξιά ανάλογα με τα αποτελέσματα. Και όχι να τα αφήνουμε ως έχουν ώστε τελικά να επωφελούνται άλλα «πεδία», άλλων «κατευθύνσεων» που έχουν κατοχυρώσει μεγαλύτερους βαθμούς λόγω ευκολότερων θεμάτων ή υποψήφιοι παρελθόντων ετών που απέτυχαν τότε να εισαχθούν ή που είχαν «κρατήσει» συγκεκριμένο μάθημα, όπως γινόταν στο παρελθόν…

Και πόσοι, αλήθεια, από τους εισηγητές των θεμάτων που απέτυχαν παταγωδώς να εφαρμόσουν τις άνω αρχές (με τα θέματα που… έβαλαν) θα χάσουν τη θέση τους; Ή, έστω, θα αντιληφθούν επιτέλους το πραγματικό περιβάλλον που παροικεί γύρω από την αποστείρωση του γνωστικού τους χώρου όπου «αγωνιούν» καθημερινά προσπαθώντας να παράγουν… καρότα αιωνίως τραγανά; 

Και, φυσικά, να πάψουν να ταλαιπωρούν τα πτωχά «τω πνεύματι» ελληνόπουλα με ιησουΐτικους γρίφους; Διότι έχουν κι αυτά δικαίωμα να ανακαλύψουν την επιστήμη και την πανεπιστημιακή κοινότητα, ακόμη κι αν δεν έχουν εντρυφήσει επαρκώς στα τερτίπια και τις εμμονές των εκάστοτε «φορέων» αξιολόγησης…

Για τα υπόλοιπα ελληνόπουλα που έχουν λεφτά, ούτε λόγος, διότι έχουν ήδη εγκαταλείψει προ πολλού το στρεβλό αυτό σύστημα και το παρακάμπτουν παγίως με τον… παρά τους για τα κολέγια και τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της αλλοδαπής…

Πλήρες άρθρο protagon.gr

* To άρθρο αυτό γράφτηκε το 2015 όταν τα δύσκολα θέματα μπήκαν στα Μαθηματικά. Κάθε χρόνο η δυσκολία μετατοπίζεται από μάθημα σε μάθημα...αλλά το ζήτημα παραμένει!

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσβλέπω σε έναν ευπρεπή διάλογο χωρίς κακόβουλα και υβριστικά σχόλια που προσβάλλουν την αισθητική μας αλλά κι εκείνη της ελληνικής γλώσσας. Εντούτοις, όλα τα σχόλια δημοσιεύονται!