1.2.15

Πτώση της τιμής του πετρελαίου: οι συνέπειες για την Ελλάδα

Η Ελλάδα είναι εισαγωγέας αργού πετρελαίου (εισάγουμε το 99,5% των αναγκών μας) και εξαγωγέας διυλισμένων προϊόντων (περίπου η μισή ποσότητα που διυλίζεται στην Ελλάδα έπειτα εξάγεται).

Η πτώση των τιμών του πετρελαίου είναι πολύ καλό νέο μέσο-βραχυπρόθεσμα. Θα βοηθήσει το εμπορικό ισοζύγιο, μειώνοντας το έλλειμα, ακόμα και αν μειώνεται παράλληλα οι αξία των εξαγωγών. Θα μειωθεί παράλληλα και το κόστος της βιομηχανίας, των μεταφορών, της ποντοπόρου ναυτιλίας, των χημικών, και της αγροτικής παραγωγής. Ακόμα και οι απλοί καταναλωτές θα ανακουφιστούν, έστω και λίγο. Η πτώση των τιμών της βενζίνης, της κηροζίνης, και του πετρελαίου θέρμανσης μπορεί να οδηγήσει σε μια μέση ετήσια εξοικονόμηση άνω των €500 ανά νοικοκυριό, η οποία είναι υπερπολύτιμη σήμερα. 

Τα νέα δεν είναι τόσο καλά μακροπρόθεσμα, αν η Ελλάδα θέλει να γίνει παραγωγός ενέργειας. Τα πιθανά κοιτάσματα της Ελλάδας είναι στην πλειοψηφία τους off-shore και deep-water, με υψηλό σχετικά κόστος παραγωγής (breakeven cost), και μάλλον δεν είναι οικονομικά στις παρούσες τιμές

Επιπλέον, οι πετρελαϊκές εταιρείες σήμερα παγκοσμίως κόβουν τα κόστη έρευνας, είναι δυστυχώς πιθανόν να δούμε τα πρότζεκτ να παγώνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το χειρότερο ενδεχόμενο θα είναι, αν όντως επαληθευτεί η (ακραία) θεωρία ότι το πετρέλαιο θα βρει μακροπρόθεσμο ταβάνι στο breakeven cost του σχιστόλιθου. Τότε υπάρχει η πιθανότητα τα πιθανά κοιτάσματα στην Ελλάδα να μην αξιοποιηθούν ποτέ, κάτι που θα συμβεί και σε άλλες χώρες το κόσμου και για περιβαλλοντολογικούς λόγους (η αποκαλούμενη θεωρία των stranded assets).

Πλήρες άρθρο του Κυριάκου Μεζόπουλου στο capital.gr

1 σχόλια:

Darthiir the Abban είπε...

Αν σου πω ότι δεν στενοχωριέμαι ιδιαιτέρα τώρα...

Δημοσίευση σχολίου

Προσβλέπω σε έναν ευπρεπή διάλογο χωρίς κακόβουλα και υβριστικά σχόλια που προσβάλλουν την αισθητική μας αλλά κι εκείνη της ελληνικής γλώσσας. Εντούτοις, όλα τα σχόλια δημοσιεύονται!