Ποσοτικός έλεγχος (λιτρομέτρηση) αντλιών πρατηρίων υγρών καυσίμων
Οι έλεγχοι λιτρομέτρησης των αντλιών γίνονται από την Διεύθυνση Μετρολογίας του YΠAN καθώς και απο τις κατά τόπους διευθύνσεις Εμπορίου και Τουρισμού των Νομαρχιών. Το κόστος όταν οι μετρήσεις πραγματοποιούνται από τις νομαρχιακές υπηρεσίες επιβαρύνει τους πρατηριούχους κάτι που κατά καιρούς έχει προκαλέσει διαμαρτυρίες από τις ενώσεις βενζινοπωλών.
Η νομοθεσία προβλέπει περιθώριο ανοχής ± 0,5 % (5 τοις χιλίοις) επί της ποσότητας υγρών καυσίμων που παραδίδεται κάθε φορά ώστε να καλύπτονται οι περιπτώσεις απορρύθμισης του μετρητή λόγω χρήσης ή φθοράς. Στην πράξη πολλοί επαγγελματίες ρυθμίζουν τις αντλίες ώστε να παραδίδουν 0,5% λιγότερο καύσιμο, ερμηνεύοντας την ανοχή του νόμου ως επίσημη άδεια για «κλοπή» από τον καταναλωτή. Ετσι εξηγείται το γεγονός ότι οι αντλίες που δίνουν λιγότερο καύσιμο είναι πολύ περισσότερες από εκείνες που δίνουν μεγαλύτερη ποσότητα στον καταναλωτή.
Αντίθετα, αν οι αντλίες ρυθμίζονταν σωστά, όπως στοχεύει το υπουργείο με την παρέμβασή του προς τους φορείς της αγοράς, τότε στατιστικά εκείνες που παραδίδουν λιγότερο καύσιμο θα ήταν ίσες με εκείνες που παρέχουν μεγαλύτερη ποσότητα.
Οι έλεγχοι του υπουργείου γίνονται με πρότυπο λιτρόμετρο χωρητικότητας 20 λίτρων (σε θερμοκρασία 15 βαθμών κελσίου) και στατιστικά βγάζουν «εκτός ορίων» περίπου το 1-4% των αντλιών. Η μέτρηση των καυσίμων σε όλο τον κόσμο γίνεται σε μονάδες όγκου (λίτρα, γαλόνια, κυβικά κλπ.) και όχι μάζας. Εντούτοις, επισημαίνεται ότι σε έρευνα του Πολυτεχνείου (Εργαστήριο Λιπαντικών και Καυσίμων) με μέτρηση της μάζας (δηλαδή του βάρους) του καυσίμου και αναγωγή της στη συνέχεια σε όγκο, βρέθηκε ότι το 78% των αντλιών ήταν εκτός επιτρεπόμενων ορίων, γεγονός που επίσης αμφισβητήθηκε από τις ενώσεις βενζινοπωλών.
Εφόσον κατά τους ελέγχους που γίνονται διαπιστωθεί ελλιπής μέτρηση πέραν του 0,5 % (μισό τοις εκατό) σε κάθε υπεύθυνο επιβάλλονται οι νόμιμες κυρώσεις, ανεξάρτητα αν ο ογκομετρητής των παραπάνω μετρητών αντλιών, βρέθηκε σφραγισμένος ή όχι.Οι υπηρεσίες επιβάλλουν σύμφωνα με αγορανομικές διατάξεις επιτόπου πρόστιμα (2000 ευρω ανά παράβαση), κατά των οποίων ο ελεγχόμενος μπορεί να προσφύγει αρμοδίως.
Στα παραπάνω δεν περιέλαβα το θέμα της θερμοκρασίας τη στιγμή της λιτρομέτρησης, η οποία υποτίθεται πρέπει να ειναι 15 βαθμοί κελσίου. Οι αποκλίσεις το χειμώνα είναι ενδεχομένως υπέρ των καταναλωτών αλλά το καλοκαίρι είναι υπέρ των βενζινοπωλών. Τη στιγμή αυτή δεν γίνονται μετρήσεις θερμοκρασίας και αναγωγές στις μετρήσεις που πραγματοποιούνται. Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση στο θέμα δίνεται ΕΔΩ
Συμπερασματικά, θα πρότεινα στους καταναλωτές, να μην κάνουν οι ίδιοι τους ειδικούς και να αγοράζουν λιτρόμετρα που πουλιούνται στο εμπόριο ή "κιτς" ποιοτικής ανάλυσης καυσίμων. Η καλύτερη λύση ειναι να βάζουν καύσιμα από συγκεκριμένα πρατήρια που ελέγχονται επανειλημμένα και σε τακτά χρονικά διαστήματα απο τις αρχές, που επιπλέον έχουν δει τα αποτελέσματα των ελέγχων που τους γίνονται τόσο σε ποιότητα όσο και ποσότητα (έχουν κάθε δικαίωμα να ζητήσουν τα πρωτόκολλα ελέγχου των ΚΕΔΑΚ που επιδίδονται στους πρατηριούχους αλλά και να δουν τα μικρά στρογγυλά αυτοκόλλητα που επικολούν οι διευθύνσεις εμπορίου των νομαρχιών πάνω στις αντλίες μετά τον έλεγχο) και έχουν διαπιστώσει ότι διαχρονικά τους παρέχονται ποιοτικά αλλά και οικονομικά καύσιμα. Με ένα λόγο να επιλέγουν εκείνους τους βενζινοπώλες που έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη τους, όχι για επικοινωνιακούς αλλά για ουσιαστικούς λόγους, δηλ. τιμή και ποιότητα.
[Πέτρος Τζεφέρης] [tzeferis peter]
Αρθρα της ΑΔ 14/89 σχετικά με τον έλεγχο των μετρητών των αντλιών υγρών καυσίμων στα πρατήρια
καθώς και της ΑΔ 2/2007 η οποια τροποποίησε την παραπάνω
Για τον ποιοτικό έλεγχο των καυσίμων απο τα ΚΕΔΑΚ δείτε εδώ
5 comments:
Ο σύνδεσμος που παραθέτεις δεν είναι σωστός.
Αναρωτιέμαι γιατί νομοθετείται η απόκλιση, αντί να νομοθετείται μοναδικό όριο και να εξετάζεται κατά πόσο αυτό βρίσκεται μέσα στο εύρος της απόκλισης που έχει υπολογισθεί κατά τη διακρίβωση του μετρητικού οργάνου.
Θα δυσκόλευε λίγο την ζωή των "πονηρών" αυτό, δε νομίζεις;
φυσικά και έχεις δίκιο.
και φυσικά μιλάμε για όριο σφάλματος των μετρητών..
Επιπλέον υπάρχει και η ανοχή της διαφοράς του όγκου με την θερμοκρασία.. Έτσι, αν μετρήσουμε τη βενζίνη σε ένα ρεζερβουάρ στους 15 C και στους 25 C θα βρούμε περίπου +1% περισσότερα λίτρα λόγω της διαστολής, ανοχή που επίσης έχει γίνει αποδεκτή. Μόνο που η βενζίνη πωλείται στη λιανική σε λίτρα, δηλαδή σε μονάδες όγκου, όχι βάρους (μάζας)και χωρίς φυσικά αναγωγές. Το θέμα αυτό αν το εξετάσεις σοβαρά τινάζει ολο το σύστημα στον αέρα..
Το καλοκαίρι ολοι πληρώνουμε
πολύ περισσότερο για την βενζίνη που βάζουμε..
Ενώ ας πούμε, το να θεσμοθετηθεί απαραίτητη ρύθμιση/διακρίβωση των αντλιών κάθε πρώτη του μήνα, η οποία θα λαμβάνει υπ’ όψη και τη μέση θερμοκρασία του τρέχοντος μήνα – ακόμα και αν θεωρηθεί πως η χρήση εξισώσεων V-T είναι πολύ δύσκολη, ένας απλός θεσμοθετημένος πίνακας παρεμβολής αρκεί – ώστε να πωλείται πραγματική ενέργεια, είναι κάτι που προφανώς ανήκει μόνο στη σφαίρα της… επιστημονικής φαντασίας!
Αντιλαμβάνομαι πως ένα σύστημα μπορεί να δημιουργήθηκε με βάση την άγνοια παρελθόντων εποχών, εποχές στις οποίες ίσως και η τόση ακρίβεια να ήταν «άσκοπη και αδιάφορη» με βάση τα τότε ισχύοντα, αλλά η προσκόλληση σε αυτά τα συστήματα, τη στιγμή που και οι γνώσεις αλλά και οι ανάγκες έχουν αλλάξει πολύ εγείρει πολλά ερωτηματικά όσον αφορά στο ποιός και κυρίως με τί κριτήρια «κυβερνάει»…
Δημοσίευση σχολίου
Προσβλέπω σε έναν ευπρεπή διάλογο χωρίς κακόβουλα και υβριστικά σχόλια που προσβάλλουν την αισθητική μας αλλά κι εκείνη της ελληνικής γλώσσας. Εντούτοις, όλα τα σχόλια δημοσιεύονται!